اوستئوئید اوستئوما

بیماری ائوزینوفیلیک گرانولوما
۱ شهریور ۱۳۹۷
کیست ساده استخوان
۱ شهریور ۱۳۹۷

شکل 1.

تعریف

 تومور خوش خیمی است شامل یک توده مرکزی بنام نیدوس که بوسیله استخوان اطراف احاطه شده است.  حد اکثر شیوع در سن ۵تا ۲۵سال می‏‏باشد.  در مردان ۲ برابر شایعتر از زنان است. این تومور بسیار دردناک است. درد شب ها شدیدتر است  و بیمار را از خواب بیدار مینماید  چنانجه این تومور درمجاورت مفصل باشد علاوه بر درد می‏‏تواند به تورم و خشکی مفصل ،و اختلال رشد استخوان بیانجامد.   درستون فقرات میتواند باعث انحراف ستون فقرات به طرفین (اسکولیوز) بشود که بصورت اسکولیوز دردناک می‏‏باشد. در ناحیه کمری شایعتر از سایر نواحی ستون فقرات است.

تشخیص

روش قطعی تشخیص این تومور استفاده از سی تی اسکن اس(شکل ۱).

شکل ۱٫ اوستئوئید اوستئوما در گردن استخوان ران نوجوان پسر ۱۶ ساله.

درمان

تجویز داروی مسکن: این روش میتواند درد بیمار را کنترول نماید. عیب این روش این است که بیمار باید سالها دارو مصرف نماید و ریسک عوارض دارو بر بدن را به جان بخرد.
سوزاندن تومور : این روش بصورت سرپایی انجام میشود و با وارد کردن یک پروب به شکل میله فلزی نازک بداخل تومور با کمک هدایت دستگاه سی تی اسکن، تومور سوزانده میشود. مزیت این روش سرپایی بودن است. عیب این روش احتمال عود تومور است که حداقل ۱۰% است. عیب دیگر این روش هزینه بالای آن در ایران است .

عمل جراحی

عمل جراحی قطعی ترین روش درمان این تومور از نظر احتمال بسیار ناچیز عود است. در ستون فقرات و دست بدلیل خطرات ناشی از سوزاندن تومور بر روی نخاع و پوست دست و تاندون ها روش جراحی تنها روش درمانی است و جایگزینی ندارد. مزیت جراحی عدم عود تومور است. عیب روش جراحی نیاز به اتاق عمل رفتن بیمار و باقیماندن اثر زخم جراحی است

1 دیدگاه

  1. Hi there, its nice paragraph about media print, we all
    be familiar with media is a fantastic source of information.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *