اوستئوسارکوم

لیپوم یا تومور خوش خیم بافت چربی
۲۱ شهریور ۱۳۹۶
کندروسارکوم
۱ شهریور ۱۳۹۷

تعریف

نوعی تومور بدخیم استخوان است که معمولا در کودکان و نوجوانان بروز میکند. این تومور معمولا بین ۱۰ تا ۲۰ سالکی دیده میشود. در پسرها کمی از دختران شایعتر است.

چه علائمی دارد؟

درد اولین و شایعترین علامت این تومور است. درد ابتدا خفیف است اما بتدریج شدت می یابد. ممکن است والدین در چند هفته یا چند ماه اول درد کودک را به حساب دردهای بی اهمیت رشدی یا درد های ناشی از جست و خیز کودک بگذارند و به پزشک آگاه در این ضمینه مراجعه نکنند. این مسئله میتواند بالقوه خطرساز باشد. درد بیمار مبتلا به اوستئوسارکوم مانند بیشتر تومورهای استخوانی با استراحت بهبود نمی یابد و حتی ممکن است شب ها زیادتر شده مانع خواب بیمار شود. بیشتر بیماران در این مرحله به پزشک مراجعه مینمایند.
تورم پس از درد در مراحل پیشرفته تر بیماری ایجاد میشود. قرمزی گرمی و برجسته شدن سیاهرگهای روی اندام مبتلا هم در مراحل نهایی ایجاد میگردند.

کدام قسمت از بدن بیشتر مبتلا میشود.

شایعترین مکان مبتلا اطراف زانو است. استخوان بازو نزدیک مفصل شانه مکان بعدی. در سایر مناطق نادر است.

در مواجهه با این علائم والدین چه اقدامی باید انجام دهند؟

مراجعه به پزشک فوق تخصص جراحی استخوان بهترین اقدام است. چنانچه به پزشک مربوطه دسترسی ندارید، به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه نمایید. ایشان با انجام یک رادیوگرافی ساده به وجود بیماری مشکوک خواهند شد و شما را ارجاع خواهند داد. یادتان نرود چنانچه رادیوگرافی اول طبیعی بود و درد بیمار بهبود پیدا نکرد حتما به پزشک مراجعه و درخواست رادیوگرافی تکراری نمایید. بعضی تومورها تنها در رادیوگرافی های بعدی به مرور خود را نشان میدند.

انواع اوستئوسارکوم

بسته به شدت بدخیمی به  انواع با بدخیمی کم، متوسط، و زیاد تقسیم میشود.

۱- اوستئوسارکوم با درجه بدخیمی کم:

الف- اوستئوسارکوم پاروستئال نوعی اوستئوسارکوم با درجه بدخیمی کم است که در سطح استخوان ظاهر میشود. این تومور در استخوان ران، درشت نی، و بازو دیده میشود. سن متوسط ابتلا به این تومور ۲۸ سالگی است و این تومور در دهه سوم و چهارم عمر دیده میشود.
ب- اوستئوسارکوم مرکزی با درجه بدخیمی کم: این تومور که معمولا در دهه سوم عمر دیده میشود بیشتر استخوان ران یا درشت نی را مبتلا میکند. رشد این تومور آهسته است. ظاهر این تومور در رادیوگرافی شبیه تومورها و ضایعات خوش خیم استخوان است و میتواند با آنها اشتباه شود.

۲- اوستئوسارکوم با درجه بدخیمی متوسط:

اوستئوسارکوم پریوستئال نوعی اوستئوسارکوم با درجه بدخیمی متوسط است که در سطح استخوان ها بروز میکند. این تومور معمولا در دهه دوم عمر ایجاد میشود. استخوان درشت نی شایعترین استخوان درگیر است. پس از آن استخوان ران و بازو شایعترین استخوانهای درگیر هستند.

۳-اوستئوسارکوم با درجه بدخیمی زیاد.

شایعترین نوع اوستئوسارکوم است. هرگاه نوع اوستئوسارکوم مشخص نشود،منظور از اوستئوسارکوم ، نوع با درجه بدخیمی بالا است.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *