کندروبلاستوم

اوستئوکندروم یا اگزوستوز
۱ شهریور ۱۳۹۷
کندرومیکسوئید فایبروما
۱ شهریور ۱۳۹۷

تعریف

یک تومور خوش خیم غضروفی است که در اثر رشد سلولهای نارس غضروفی ایجاد میشود

یافته های بالینی

این تومور شیوع بسیار کمی در بین تومورهای غضروفی دارد( حدود ۱%). حداکثر شیوع این تومور در دهه دوم است.پسر ها کمی بیشتر از دختران به این تومور مبتلا میشوند. مانند بیشتر تومورهای استخوانی ، درد شایعترین علامت این تومور است. این توموربیشتر در نزدیک مفاصل بویژه اطراف زانو بروز میکند بنابراین خشکی و تورم مفاصل از علائم دیگر این تومور است. شایعترین محل هایی که این تومور در آنها دیده میشود قسمت تحتانی استخوان ران و قسمت بالایی استخوان ساق است. مکان شایع بعدی قسمت بالایی استخوان ران و قسمت بالایی استخوان بازو است. قسمت لگنی مفصل ران( استابولوم) و لبه بالایی استخوان لگن مکانهای شایع بعدی هستند. سایر استخوانها بندرت مبتلا میشوند.

تشخیص و درمان

بیمار معمول پسر بچه نوجوانی است که با درد اطراف زانو مراجعه مینماید. با انجام رادیوگرافی ساده تا حد زیادی به وجود بیماری استخوان مشکوک میشویم. در مرحله بعد سی تی اسکن و ام آر آی پزشک متخصص ارتوپدی را به تشخیص نزدیکتر مینماید. انجام آزمایش ساده خون میتواند تا حد زیادی وجود عفونت را رد کند و این در نهایت ما را به تشخیص این تومور میرساند.

درمان

درمان این تومور جراحی است. شیمی درمانی و پرتودرمانی در این تومور بیفایده است. پزشک فوق تخصص تومورهای استخوان و یا متخصص ارتوپدی با انجام جراحی تومور را تخلیه مینماید. حفره باقیمانده از تومور بدلیل اینکه بسیار نزدیک غضروف مفصل است باید پرشود. این کار ترجیحا با پیوند استخوان انجام میشود.

عوارض

عارضه اصلی این تومور آرتروز مفصل مجاور است که در حدود ۳۰ تا ۳۵% بیماران دیده میشود. دلیل آرتروز مجاورت تومور با مفصلاست که با رشد خود باعث تخریب آن میشود. عارضه شایع بعدی عود این تومور است که در حدود ۱۵% بیماران دیده میشود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *