کیست ساده استخوان

اوستئوئید اوستئوما
۱ شهریور ۱۳۹۷
کیست خونی استخوان
۱ شهریور ۱۳۹۷

تعریف

کیست ساده استخوان یک تومور نیست بلکه یک حفره پر از مایع در داخل استخوان است

یافته های بالینی

معمولا این کیست ها تا زمانی که باعث شکستگی استخوان نشوند ناشناخته باقی میمانند. در واقع حدود دو سوم مبتلایان به این بیماری وقتی متوجه بیماریشان میشوند که در اثر یک زمین خوردن ساده دچار شکستگی استخوان مبتلا میشوند. در بعضی از بیماران این کیست بصورت اتفاقی هنگام انجام رادیوگرافی بدلایل دیگر کشف میشود. بعضی از بیماران نیز با درد مراجعه مینمایند و با انجام رادیوکرافی پی به وجود کیست در آنها میشویم. مورد اخیر وقتی دیده میشود که کیست در اندامهای تحتانی که وزن بدن روی آنها قرار دارد وجود داشته یاشد.

کیست ساده استخوان در دهه اول عمر حداکثر بروز را دارد. در پسربچه ها از دختران شایع تر است. استخوان بازو بیشتر از استخوانهای دیگر به این کیست مبتلا میشود که دلیل آن ناشناخنه است.پس از استخوان بازو ، استخوان ران و در مرحله بعدی ساق بیشتر مبتلا میگردد. محل این کیست نزدیک انتهای بالایی استخوانهای مزبور است. در افراد بالای ۲۰ سال هم بندرت میتواند دیده شود که در اینصورت استخوانهای لگن، پاشنه و تالوس بیشتر مبتلا میشوند.

درمان

بدو دسته تقسیم میشود

الف) در مان کیست استخوان قبل از شکستگی: در این موارداگر کیست بزرگ و در معرض شکستگی باشد، دردناک باشد، و یا در اندام تحتانی باشد، درمان بصورت کشیدن مایع کیست وتزریق کورتون بداخل کیست است. این عمل نیاز به بیهوشی و اتاق عمل دارد اما نیاز به برش جراحی ندارد. این روش درمانی تا ۵ بار بفاصله هر دو ماه یکبار قابل تکرار است و تا ۹۰% موفق است.

در مواردی که این روش ناموفق بود میتوان از تخلیه حفره کیست و پیوند استخوان به روش جراحی استفاده کرد. در صورت لزوم جراح ارتوپد میتواند تصمیم بگیرد که از پلیت(پلاتین) هم برای جلوگیری از شکستگی بعدی استفاده ببرد.

بکارگیری میله داخل مغز استخوان و یا هرگونه سوراخ کردن کیست استخوان خود میتواند باعث بهبود شود

ب) درمان کیست استخوان پس از شکستگی: بسته به اینکه شکستگی در کدام استخوان باشد متفاوت است. در شکستگی های کیست اندام فوقانی کافیست که استخوان شکسته را تا بهبود شکستگی در موقعیت مناسب بیحرکت کرد( با آتل). سپس بررسی مجدد صورت بگیرد. چنانچه در بررسی مجدد کیست به درمان نیاز داشته یاشد مانند قسمت الف اقدام میکنیم. در شکستگی های کیست اندام تحتانی از ابتدا اقدام به عمل جراحی تخلیه کیست، پیوند استخوان و بیحرکت کردن استخوان با پلیت(پلاتین) میکنیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *