آدامانتینوما

سارکوم یووینگ
۱ شهریور ۱۳۹۷
اوستئوکندروم یا اگزوستوز
۱ شهریور ۱۳۹۷

تعریف

یک تومور بدخیم نادر با درجه بدخیمی کم است که معمولا استخوان های ساق را گرفتار میسازد.

یافته های بالینی

این تومور در حدود ۸۰% تا ۹۰% موارد در استخوان درشت نی(تی بیا) دیده میشود. درده تا بیست درصد موارد در سایر استخوانهای بدن میتواند دیده شود. درگیری همزمان استخوانهای ساق با یکدیگر نیز بطور شایع دیده میشود. این تومور معمولا وسط استخوان را درگیر میکند و از دو انتهای استخوان فاصله دارد. درد شایعترین علامت این بیماری است. تورم علامت دیگر این تومور است که ممکن است به تنهایی یا همراه با درد دیده شود. حدود نیمی از موارد این تومور در بین ۱۰ تا ۳۰ سالگی دیده میشوند.

یافته های رادیولوژیک

این تومور در رادیوگرافی ساده بصورت خوردگی استخوان دیده میشود که این خوردگی استخوان نمای کف صابونی دارد( به شکل بالا مراجعه شود). به خوردگی استخوان اصطلاحا نمای لی تیک گفته میشود. در اطراف این خوردگی استخوان ممکن است استخوانسازی جبرانی بصورت متراکم شدن بافت استخوانی دور تا دور تومور دیده شود که به آن اصطلاحا اسکلروز گفته میشود.

تشخیص

وقتی پزشک آگاه در زمینه تومورهای استخوان به وجود این تومور مشکوک شد باید اقدام به نمونه برداری نماید تا به ماهیت این تومور پی ببرد. مانند تمام تومورهای استخوانی رسیدن به تشخیص نهایی با مطالعه دقیق علائم بالینی، معاینه بیمار، بررسی رادیولوژی، سی تی اسکن ام آر آی، … و در نهایت بررسی میکروسکوپی نمونه برداشته شده صورت میگیرد تا خطر اشتباه وجود نداشته باشد.

درمان

درمان این تومور جراحی است. این تومور به شیمی درمانی یا پرتو درمانی مقاوم است. هیچ دارویی در درمان این تومور اثر مفیدی ندارد. برای جراحی باید کل تومور بهمراه قسمتی از استخوان سالم اطراف را بصورت یکجا برداشت. برای بازسازی میتوان از استخوان جسد که از بانک پیوند اعضا تهیه میشود استفاده کرد. در مواردی که این تومور عود میکند، و یا وقتی اندازه تومور نسبت به استخوانی که تومور در آن رشد کرده است خیلی بزرگ باشد، متاسفانه نیاز به قطع عضو میباشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *