اوستئوکندروم یا اگزوستوز

آدامانتینوما
۱ شهریور ۱۳۹۷
کندروبلاستوم
۱ شهریور ۱۳۹۷

تعریف

شایعترین تومور خوش خیم استخوان است. یک تومور استخوانی خوش خیم متشکل از یک قسمت استخوانی است که یک کلاهک غضروفی روی آنرا پوشانده است. این تومور معمولا در نزدیک مفصل زانو دیده میشود و در اکثر موارد منفرد است.

یافته های بالینی

این تومور معمولا وقتی آشکار میشود که نوجوان در حال قد کشیدن باشد. همزمان با رشد نوجوان این تومور هم رشد میکند و با خاتمه رشد وی تومور نیز بصورت خفته باقی میماند. این سن در دختران حدود ۱۴ سالگی و در پسران حدود ۱۶ سالگی است.

درمان

در بیشتر موارد اوستئوکندروم مشکلی ایجاد نمیکند و بنابراین درمانی نیاز ندارد. در مواردی که تومور دردناک باشد، باعث فشار روی عروق یا اعصاب بشود، اندازه خیلی بزرگی پیدا کند طوریکه ضاهر ناخوشایندی به اندام نوجوان بدهد( بویژه در مورد دختران این مسئله حائز اهمیت است)، و یا پس از اتمام دوران بلوغ در سالهای بعدی عمر ناگهان اندازه اش از آنچه بوده بزرگتر شود، نیاز به درمان دارد. درمان این تومور جراحی است و رووش های دیگر درمانی در درمان این تومور بی فایده هستند.

نوع متعدد اوستئوکندروم

در این بیماری ارثی اوستئوکندرومهای متعدد در سرتاسر اسکلت دیده میشوند. با این وجود شایعترین مکان دیده شدن اوستئوکندرومهای متعدد در اطراف زانو است. انجام یک رادیوگرافی ساده زانو در کودکی که سابقه خانوادگی اوستئوکندروم های متعدد را دارد بعنوان یک آزمایش غربالگری مناسب در ۹۴% موارد وجود بیماری را آشکار میسازد. در بیماران مبتلا به اوستئوکندروم متعدد بیماری نسبت به نوع منفرد زودتر تخیص داده میشود. والدین این کودکان متوجه توده های سفت در قسمت یا قسمت های از بدن آنها میشوند و آنها را به نزد پزشک میآورند.

آیا اوستئوکندروم بدخیم(سرطانی) میشود؟

احتمال بدخیم شدن اوستئوکندروم وجود دارد. این احتمال در نوع منفرد حدود ۱% و در نوع متعدد ۵ تا ۲۵% است. نکته مهم اینکه چنانچه اوستئوکندروم پس از دوران نوجوانی شروع به بزرگتر شدن نماید حتما باید برای بررسی احتمال بدخیم شدن آن به پزشک آگاه در این زمینه مراجعه کرد. دراین حالت باید به نزد پزشک فوق تخصص در جراحی تومورهای استخوان و یا در صورت عدم دسترسی به متخصص ارتوپدی مراجعه نمود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *