بیماری ائوزینوفیلیک گرانولوما

نان اوسیفائینگ فایبروما
۱ شهریور ۱۳۹۷
اوستئوئید اوستئوما
۱ شهریور ۱۳۹۷

تعریف

یک بیماری پرولیفراتیو(رشد کننده) است و وقتی ایجاد میشود که کودک از یک نوع سلول بنام سلولهای لانگرهانس تعداد زیادی در بدن داشته باشد. این سلول ها معمولا در پوست هستند و به نابود کردن عفونت کمک میکنند.در این بیماری تعداد زیاد سلول های لانگرهانس در جریان خون گردش میکنند و در برخی از ارگانها منجمله استخوان ها تجمع می یابند و باعث بیماری میشوند.

یافته های بالینی

این بیماری در سه دهه اول عمر شایع است. ۵۰% موارد ایتلا به این بیماری در کودکان کمتر از ۱۰ سال دیده میشود. مانند بیشتر تومورهای استخوانی در پسرها شایعتر از دختران است. شایعترین محلی از بدن که به این بیماری مبتلا میشود جمجمه است بویژه کاسه سر(طاق جمجمه). ستون فقرات، لگن، استخوان ران و دنده ها مکانهای شایع بعدی هستند. سایر استخوانها کمتر به این بیماری مبتلا میشوند. درد علامت معمول این بیماری است. تورم اندام نیز ممکن است در مراحل بعدی دیده شود. شکستگی خود بخودی در اثر ضعیف شدن استخوان در اثر رشد تومور ممکن است دیده شود. در موارد نادر ممکن نوعی از این تومور ارگانهای دیگر بدن را نیز مبتلا نماید.

تشخیص و درمان

نکته مهم در مورد این بیماری شباهت آن به تومورهای بدخیم تر مانند تومور استخوانی یویینگ است. در مواردی که ضایعه ای استخوانی شبیه ائوزینوفیلیک گرانولوما ایجاد شود پزشک جراح تومورهای استخوان و یا متخصص ارتوپدی باید اقدام به انجام نمونه برداری نماید. پس از اطمینان از تشخیص این بیماری و اینکه بیماری بدخیم تری مثل تومور استخوانی یویینگ وجود ندارد میتوان بسته به مقدار گرفتاری استخوان اقدام به تزریق کورتون و یا تخلیه تومور و پر کردن حفره باقیمانده با پیوند استخوان کرد. این بیماری اگر محدود به استخوان باشد بسیار خوش عاقبت است.

1 دیدگاه

  1. order cialis گفت:

    I constantly spent my half an hour to read this weblog’s articles daily along
    with a mug of coffee.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *