علائم تومورهای استخوانی

کندروما (انکندروما)
۱ شهریور ۱۳۹۷
آنژیوسارکوم
۳ شهریور ۱۳۹۷

تومورهای استخوانی معمولا به یکی از علائم زیر بروز میکنند:

درد

درد شایع ترین علامت تومور استخوان اعم از خوش خیم یا بدخیم است.درد تومورهای استخوانی معمولا در حالت استراحت و شب ها تخفیف نمی یابد، و حتی ممکن است شدید تر هم بشود.  با گذشت زمان درد دائمی می‌شود.   هنگامیکه تومور استخوان  را به اندازه کافی ضعیف نماید، درد دبا فعالیت هم دیده میشود. بعنوان مثال اگر تومور در اندان تحتانی باشد با هر قدمی که بیمار بر میدارد متوجه تشدید درد میگردد. این علامت حائز اهمیت است و با دیدن آن باید برای جلوگیری از شکستگی احتمالی بیمار عصا بدست بگیرد. در معدودی از تومورهای استخوانی با فشار روی استخوان دارای تومور، درد شدیدتر می‌شود مثلا در اوستئوئید اوستئوما این حالت به فراوانی دیده ممیشود.

تورم

با پیشرفت تومور استخوان، علاوه بر درد، تورم نیز ممکن است مشاهده شود. این علامت نیز میتواند در تومورهای خوش خیم مثل نان اوسی فائینگ فایبروما( به مبحث مربوطه در قسمت تومورهای خوش خیم استخوانی در همین سایت مراجعه شود)، یا تومورهای بدخیم مثل سارکوم یوینگ یا اوستئوسارکوم دیده شود. چنانچه محل قرارگیری تومور سطحی باشد، مانند اطراف زانو، ممکن است توده  قابل لمس باشد. اگر تومور عمقی باشد مثل بیشتر تومورهای لگن، توده توموری تا مراحل دیررس بیماری قابل لمس نخواهد بود . ممکن است توده توموری  تاثیر فشاری روی ارگان‌های مجاور بگذارد  برای مثال یک تومور در ناحیه نازک نی می‌تواند سبب فشار روی عصب‌ نازک نی( پرونئال) و افتادگی پا بشود.

گرمی پوست و برجسته شدن عروق سطحی

این علامت در مراحل دیررس در تومورهای استخوانی بدخیم ممکن است دیده شود.

شکستگی مرضی(پاتولوژیک)

تومور استخوان میتواند سبب تضعیف استخوان و افزایش احتمال شکستگی در استخوان بشود. کسانی که در اثرتومور بدخیم استخوان دچار شکستگی شده‌اند، درد شدید و ناگهانی  را در اندامی که مدت‌ها دچار درد بوده است را تجربه کرده‌اند. البته شکستگی مرضی میتواند در توموهای خوش خیم و شایعتر از همه در کیست ساده استخوان  هم دیده شود. در مورد کیست ساده استخوان معمولا بیمار قبل از شکستگی هیچگونه دردی نداشته است و با اندک ضربه ای دچار شکستگی مزبور میشود.

علائم عمومی بدخیمی

این علائم شامل تب،ضعف، و خستگی،کم خونی، کاهش اشتها و کاهش  خودبخودی وزن هستند. این علائم در تومورهای اولیه استخوان بندرت دیده میشوند. دیده شدن این علائم میتواند به نفع وجود تومور بدخیم استخوانی میلوما، و یا متاستاز ( مهاجرت سلولهای سرطانی ) از یکی از ارگانهای بدن به استخوان باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *