تومور دسموئید ( فیبروماتوز)

آنژیوسارکوم
۳ شهریور ۱۳۹۷
ساینویال سارکوما
۴ شهریور ۱۳۹۷

شکل 1.

تعریف

نوعی تومور خوش خیم بافت فیبرو(لیفی) در بدن است که مشخصه آن تمایل زیاد به عود موضعی و تهاجم به بافت های مجاور است.

یافته های بالینی

این تومور معمولا در قسمت های بالایی اندام تحتانی یا فوقانی ، منجمله بافت نرم اطراف لگن و شانه ها ، دیده میشود. بیشتر در بالغین جوان و میانسال دیده میشود. این تومور تمایل به تهاجم به بافت های اطراف دارد، و از این نظر رفتارش حد واسط رفتار تومورهای خوش خیم و بدخیم است . برخلاف تومورهای بدخیم، سلولهای این تومور به بافت های دور دست بدن مثل ریه ها متاستاز( مهاجرت) نمی یابند. این تومور میتواند در اثر رشد باعث تورم یا درد بشود. در هنگام لمس این تومور بسیار سفت است طوریکه احساس لمس توپ فوتبال یا چوب به معاینه کننده میدهد(شکل ۱). نوعی از تومور که در جدار شکم دیده میشود، در زنان حامله شایعتر است .

شکل ۱٫ فیبروماتوز یا تومور دسموئید. سطح برش تومور که کاملا سفید است نشاندهنده منشاء گیری این تومور از الیاف لیفی(کلاژن) است.

تشخیص

تشخیص این تومور بوسیله معاینه بالینی و با توجه به شرح حال بیمار تا حد زیادی امکانپذیر است. در مواردی ممکن است پزشک معالج دستور انجام سونوگرافی، ام آر آی ، و یا هر دو رابدهد. سونوگرافی میتواند به افتراق تومور از کیست کمک نماید اما نمیتواند نوع تومور را تشخیص دهد. ام آر آی نیز در بیشتر موارد نوع تومور را نمیتواندمشخص نماید( بجز تومورهای بافت چربی و چند تومور محدود دیگر) امادیدن  سیگنال های خاصی در ام آر آی تا حدی میتواند پزشک آگاه در این زمینه را بطرف تشخیص این تومور رهنمون سازد.

درمان

در مواردی که تومور دسموئید درد نداشته باشد، و به بافت های اطراف دست اندازی نکرده باشد پزشک ممکن است تصمیم بگیرد که درمانی انجام ندهد و تنها به معاینات ادواری بسنده نماید. این تصمیم با در نظر گرفتن احتمال عود ۳۰ تا ۵۰ درصدی این تومور پس از جراحی تصمیم درست و آگاهانه ای محسوب میشود.

چنانچه تومور دسموئید  شدیدا درد ناک باشد و یا به بافت های اطراف تهاجم داشته باشد، پزشک ناچار به انجام درمان  است. ممکن است پزشک برای این تومور تصمیم به انجام جراحی، شیمی درمانی ، سرما درمانی، پرتو درمانی، و یا استفاده از امواج اولتراسوند بگیرد که مورد اخیر در مرحله تحقیقاتی است. در هنگام جراحی، بیمار و خانواده وی باید احتمال عود بالای تومور را در نظر داشته باشند و انتظار آنها از جراحی با توجه به ماهیت این تومور برای عود، منطقی باشد. احتمال عود به سه عامل اساسی ارتباط دارد: سن بیمار، محل تومور، و سایز توده.  هرچه سن بیمار هنگام تشخیص بیشتر، و سایز تومور کوچکتر باشد، احتمال برگشت تومور بالاتر است. ضمنا تومورهای جدار شکم نسبت به تومورهای اندام بیشتر عود میکنند.

درمان عود تومور

بسیاری از اوقات جراحی دوم برای عود تومور پس از جراحی اول توصیه نمیشود. در این موارد میتوان تنها به پیگیری اکتفا کرد و یا اقدام به پرتو درمانی کرد.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *