لیپوسارکوم

ساینویال سارکوما
۴ شهریور ۱۳۹۷
بیماری اردهایم چستر
۶ شهریور ۱۳۹۷

رادیوگرافی تومور که رسوب کلسیم(فلش زرد) و حاشیه تومور(فلش های قرمز) را نشان میده

رادیوگرافی تومور که رسوب کلسیم(فلش زرد) و حاشیه تومور(فلش های قرمز) را نشان میده

تعریف

نوعی سرطان تولید شده از بافت چربی بدن است.

یافته های بالینی

لیپوسارکوم معمولا در افراد مسن تر از ۵۰ سال، در اندام ها(بویژه ران) و در شکم بروز میکند. علامت معمول لیپوسارکوم مانند بیشتر تومورهای بدخیم بافت نرم توده بدون درد است. این تومور معمولا اندازه بزرگی پیدا میکند. بیمارانی که لیپوسارکوم شکمی دارند ممکن است متوجه بزرگ شدن سایز شکمشان بشوند و فکر کنند که مربوط به چاقی معمولی باشد. بدین دلیل لیپوسارکوم شکم ممکن است تا رسیدن به اندازه خیلی بزرگ تشخیص داده نشود.

انواع لیپوسارکوم

چهار نوع لیپوسارکوم وجود دارد:

  • نوع با تمایز خوب: شایعترین نوع است. رشد آهسته ای دارد و تمایل به دست اندازی به مناطق دیگر بدن را ندارد اما پس از جراحی تمایل به عود دارد. این نوع بدلایل ناشناخته که شاید تغییرات خودبخودی در  DNA  سلولهای بدن  باشد ممکن است به نوع تمایز نیافته تبدیل شود. در اینصورت تومور رفتار تهاجمی تری پیدا میکند.
  • نوع میکسوئید: دومین شیوع را دارد و دارای رشد آهسته ای است. نوعی از این تومور که حاوی سلول های گرد کوچک است مهاجم تر است. این تومور معمولا پاسخ مناسبی به شیمی درمانی میدهد.
  • نوع چندشکلی(پلئومورفیک): این تومور تمایل به دست اندازی سریع به بافت های دیگر بدن را دارد اما خوشبختانه بسیار نادر است.
  • نوع تمایز نیافته: در بخش نوع با تمایز خوب به آن اشاره شد.

تشخیص

برای تشخیص رادیوگرافی ساده، سی تی اسکن و ام آر آی ممکن است توسط پزشک معالج توصیه شود. در رادیوگرافی ساده در درصد کمی از بیماران ممکن است  رسوب کلسیم در داخل بافت نرم دیده شود(شکل مقابل) . در سی تس اسکن بسته به نوع لیپوسارکوم ممکن است نمای شبیه چربی معمولی( بیشتر در نوع با تمایز خوب)، و یا نمای شبیه  عضله( در سایر انواع لیپوسارکوم) دیده شود. در ام آر ای وسعت تومور، احتمال دست اندازی به سایر ارگان ها، و بافتی که تومور  از آن منشاء گرفته شده مشخص میگردد.  همپنین در ام آر آی مانند سی تی اسکن بسته به نوع لیپوسارکوم ممکن است نمای شبیه چربی معمولی( بیشتر در نوع با تمایز خوب)، و یا نمای شبیه  عضله( در سایر انواع لیپوسارکوم) دیده شود. در ام آر آی و در سی تی اسکن چنانچه ترابکولهای (دیواره های ) داخل توموی که نمای شبیه چربی دارد،  ضخامت بیشتر از ۲ میلیمتر داشته باشند باید به وجود لیپوسارکوم با تمایز خوب( و نه تومور خوش خیم لیپوما) فکر کرد. در مرحله بعد نمونه برداری توسط پزشک توصیه میگردد

تومور بزرگ خارج شده از ران بیمار توسط مولف

 

درمان

درمان اصلی لیپوسارکوما جراحی است. نوع جراحی بسته به محل و وسعت تومور متغیر است. در مورد لیپوسارکوم با تمایز خوب رزکسیون(برداشتن) تومور به تنهایی کفایت میکند. در مورد سایر انواع لیپوسارکوم ممکن است بسته به نظر پزشک معالج  برداشتن تومور بهمراه حاشیه ای از بافت سالم اطراف  لازم باشد. ممکن است پزشک معالج جراح تومور توصیه به شیمی درمانی و یا رادیوتراپی نماید. این درمانها ممکن است به جلوگیری از برگشت تومور کمک نمایند. درمان عود تومور نیز مانند تومور اولیه است. ممکن است پزشک بدلیل وسعت دست اندازی تومور به بافت های اطراف تصمیم به قطع عضو نماید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *