لیومیوسارکوم

بیماری اردهایم چستر
۶ شهریور ۱۳۹۷
نوروفیبروسارکوم
۶ شهریور ۱۳۹۷

لیومیوسارکوم حفره لگن در یک زن 31 ساله. فلش های قرمز حاشیه تومور و فلش زرد محدوده خورده شدن استخوان لگن بوسیله تومور را نشان میدهد.

تعریف

شکل ۱- لیومیوسارکوم حفره لگن در یک زن ۳۱ ساله در سی تی اسکن. فلش های قرمز حاشیه تومور و فلش زرد محدوده خورده شدن استخوان لگن بوسیله تومور را نشان میدهد.

یک تومور بدخیم بافت نرم است که از عضلات صاف بدن منشاء میگیرد. عضله صاف نوعی از عضله در بدن است که جداره حفرات بدن مثل مثانه، رحم، عروق خونی  و روده ها را میپوشاند و مسئول حرکات این اندام ها است. ماهیچه های اندام ها و قلب از نوع دیگری بنام ماهیچه(عضله) مخطط تشکیل میشوند.

یافته های بالینی

این تومور در افراد میانسال و مسن دیده میشود. شایعترین محل بروز این تومور حفره شکم است. در حفره شکم شایعترین عضو ی که درگیر میشود رحم است در زنان. سایر احشاء شکم، و عروق بزرگ  شیوع بعدی را دارند. اندامها در درجه بعدی برای بروز این تومور هستند. اندازه این تومور متغیر است بدین ترتیب که تومورهای اندام که زودتر توسط بیمار دیده شده و بهه پزشک معرفی میشوند حدود ۵ سانتی متر هستند. از طرف دیگر تومورهای موجود در قسمت پشت حفره شکم ممکن است تا زمان مراجعه بیمار به پزشک به اندازه ۱۰ سنتی متر و یزرگتر هم رسیده باشند. در اثر فشردن عروق خونی ممکن است این تومور باعث مختل شدن گردش خون شود. زمان معمول شروع شدن علائم تا تشخیص بیماری حدود ۶ ماه است.

 

یافته های رادیولوژی

رادیوگرافی ساده: درصورت درگیری استخوان بصورت یک ضایعه کاملا تخریبی دیده میشود که حاشیه آن از استخوان سالم اطراف غیر قابل افتراق است. بیشتر در ناحیه متافیز استخوان دیده میشود. شایعترین استخوان های درگیر استخوان ران، ساق، لگن و بازو هستند.
سی تی اسکن: بویزه در صورت درگیری لگن انجام سی تی اسکن کمک زیادی به تعیین وسعت درگیری بدن با بیماری  میکند(شکل ۱).
ام آر آی: در ام آر آی در T1  کاملا تیره و شبیه عضلات سالم بدن است و در T2  روشن و هتروژن آست(شکل ۲).

 

یافته های آسیب شناسی(پاتولوژی)

در زیر میکروسکوپ این تومور از سلول های دوکی با هسته های شبیه سیگار تشکیل شده است(شکل ۳).

شکل ۲- ام آر آی از لیومیوسارکوم در استخوان فیبولا

شکل ۳- نمای پاتولوژی لیومیوسارکوم

درمان

درمان این تومور حذف کامل جراحی است. پیش آگهی این تومور متاسفانه خوب نیست زیرا این تومور تمایل به عود موضعی و مهاجرت به ارگان های دیگر بویژه  به ریه را  دارد. ممکن است به ارگانهای دیگر مثل پوست، غدد لنفاوی، استخوان ، و ..مهاجرت نماید.
پرتو درمانی و شیمی درمانی در این تومور فایده زیادی ندارند. چنانچه امکان برداشته شدن تومور بطور کامل در هنگام عمل جراحی وجود داشته باشد به درمان دیگری معمولا نیاز نیست. ممکن است برخی بیماران که  سلولهای توموری در آنها به ارگانهای مختلف بدن مهاجرت کرده باشند،  از شیمی درمانی تا حدی سود ببرند. همچنین وقتی سایز تومور بزرگ باشد(معمولا بزرگتر از ۵ سانتی متر) برخی از مراکز درمان تومور در دنیا توصیه به شیمی درمانی میکنند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *