همانژیوم داخل عضلانی

نوروفیبروسارکوم
۶ شهریور ۱۳۹۷
هماتوم داخل عضلانی
۱۰ شهریور ۱۳۹۷

شکل2- همانژیوم داخل عضله دوقلوی ساق پا. در این تصاویر ام آر آی عروق serpentine با فلش های زرد، استخوان درشت نی با فلش های قرمز، و حدود تومور با فلش های سبز نشان داده شده اند..

تعریف

تومور خوش خیم با منشاء عروقی داخل عضلات مخطط است که دارای مقادیر متغیری از چربی است.

یافته های بالینی

شایعترین محل بروز عضلات ران است. پس از اندام تحتانی، مناطق شایع دیگر سر و گردن و اندام فوقانی هستند.حدود ۸۵% موارد تا رسیدن به ۳۰ سالگی تشخیص داده میشوند. رشد این تومور آهسته است و در عمق بدن جای دارد. بطور شایع با درد همراه است. درد و حجم  این تومور با فعالیت عضلات مربوطه یا آویزان بودن عضو بیشتر میشود. دلیل این امر زیادتر شدن خونرسانی به تومور است که در واقع از عروق خونی تشکیل شده است. سایز متوسط این تومور شش و نیم ستانتی متر است اما از یک تا ۳۰ سانتی متر هم گزارش شده است.

تشخیص

یافته های بالینی مهم ترین نکانی هستند که پزشک را در تشخیص یاری میرسانند.بویژه اینکه این تومور با فعالیت عضلانی افزایش سایز یا سفتی پیدا میکند و درد آن با فعالیت زیادتر میشود.بعلاوه،  برای تشخیص رادیوگرافی ساده، سی تی اسکن و ام آر آی ممکن است توسط پزشک معالج توصیه شود.

در رادیوگرافی ساده در درصدی از بیماران ممکن است  رسوب کلسیم در داخل بافت نرم دیده شود. به این نوع از رسوبات کلسیم فلبولیت( سنگ عروقی) گفته میشود(شکل ۱) . در سی تس اسکن نیز فلبولیت ها با وضوح بیشتری دیده میشوند.

شکل ۱- فلبولیت در همانژیوم داخل عضلانی ساعد. با تشکر از دکتر Maulik S Patel  .

در ام آر ای وسعت تومور، احتمال دست اندازی به سایر ارگان ها، و بافتی که تومور  از آن منشاء گرفته شده مشخص میگردد.  همپنین در ام آر آی عروق بشکل کرمها یا مارهایی که روی هم پیچ خورده اند دیده میشود. این نما که به نمای  serpentine  معروف است وجه مشخصه همانژیوم ها است(شکل ۲).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شکل۲- همانژیوم داخل عضله دوقلوی ساق پا. در این تصاویر ام آر آی عروق serpentine با فلش های زرد، استخوان درشت نی با فلش های قرمز، و حدود تومور با فلش های سبز نشان داده شده اند..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درمان

درمان این تومور جراحی است. باید بیماران در نظر داشته باشند که عود این تومور پس از جراحی بالا است(حدود ۳۰ تا ۵۰%). بنابراین باید انتظارات بیمار از عمل جراحی با توجه به این عود بالا منطقی باشد.

 

2 دیدگاه

  1. عباسی گفت:

    سلام پسر من این تومور رو توی زانوی چپش داره ممکنه برام توضیح بدید با ید چکار کنم.ممنون.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *