هماتوم داخل عضلانی

همانژیوم داخل عضلانی
۹ شهریور ۱۳۹۷
اثرات پرکاری غده پاراتیروئید بر استخوانها
۳۰ شهریور ۱۳۹۷

هماتوم داخل عضلانی در نوجوان 16 سالع متعا

تعریف

خونزیزی داخل عضلانی است که معمولا در اثر ضربه مستقیم به عضله، و یا بندرت بطور خودبخود در بیماریهای خونریزی دهنده مثل هموفیلی بوجود می آید.

یافته های بالینی

بیمار معمولا سابقه ضربه مستقیم به اندام را ذکر میکند. در مواردی که سابقه ضربه وجود ندارد بیمار باید وجود بیماری خونریزی دهنده خود را به اطلاع پزشک معالج برساند. درد موضضعی شایعترین شکایت است. تورم معمولا با درد همراه است. محدودیت حرکت مفاصل مجاور نیز شایع است. دلیل محدودیت حرکت مفصل کشیده شدت عضلاتی است کع در آنها خونریزی اتفاق افتاده است.

تشخیص

مهمترین یافته بالینی که به تشخیص کمک مینماید سابقه ضربه مستقیم و یا سابقه بیماری خونریزی دهنده است. درصورت انجام ام آر آی، در عضله دچار خونریزی نمای پر مانند مربوط به نفوذ خون در لابلای الیاف عضلانی دیده میشود( شکل ۳).

شکل ۱- هماتوم داخل عضلانی در ران چپ نوجوان ۱۶ ساله در اثر ضربه مستقیم. به تورم وسط ران توجه شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شکل ۲- ام آر آی بیمار شکل ۱- فلش زرد هماتوم را نشان میدهد. فلش قرمز شریان ران، فلش آبی استخوان ران ، و فلش های سبز محدوده ماهیچه چهار سر ران را نشان میدهند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شکل ۳- ام آر آی بیمار شکل ۱-  به نمای پر مانند که در اثر خونریزی لابلای الیاف عضله چهار سر ایجاد شده است توجه شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درمان

در مرحله حاد بیحرکت کردن اندام، استفاده از کمپرس سرد و بالا نگهداشتن اندام به بهبود درد و جلوگیری از پیشرفت خونریزی کمک مینماید. پس از سپری شدن این مرحله برای جلوگیری از خشک شدن مفصل باید حرکات مفاصل دوطرف عضله دچار هماتوم را بتدریج شروع کرد. فیزیوتراپی میتواند کمک کننده باشد. استفاده از مسکن ها در تمام مراحل بیماری کمک کننده است و به همکاری بیشتر بیمار برای انجام فیزیوتراپی می انجامد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *