اوستئوبلاستوما

پریوستال کندروما
۱۷ دی ۱۳۹۷
اوستئوسارکوم پاروستئال
۲۲ دی ۱۳۹۷

شکل 1

تعریف

یک تومور خوش خیم استخوان ساز  است که شباهت زیادی به اوستئوئید اوستئوما دارد. تفاوت این تومور با اوستئوئید اوستئوما توانایی رشد بیشتر اوستئوبلاستوما است که اندازه آن به بیشتر از یک و نیم  سانتی متر میرسد. سمنتوبلاستوما در فک در واقع همان اوستئوبلاستوما است که در فک در مجاورت ریشه دندان ها ایجاد میشود.

یافته های بالینی

سن شایع بروز این تومور در دهه دوم و سوم است. با این وجود در سنین ۵ تا ۴۵ سالگی دیده میشود.  مانند اوستئوئید اوستئوما در مردان دو برابر زنان دیده میشود. بیش از ۴۰ درصد موارد در ستون فقرات، استخوان خاجی، لگن و قسمت فوقانی ران ها دیده میشود.  ناحیه شایع بعدی  فک و  استخوانهای سر و صورت است. مانند اوستئوئید اوستئوما، در اسکلت اندامها بیش از همه در ناحیه بالایی استخوان ران و گردن استخوان ران دیده میشود. همچنین در اندام فوقانی بیش از همه در استخوان بازو دیده میشود.

برخلاف اوستئوئید اوستئوما درد شبانه که با مسکن ها کاملا برطرف شود  در آن خیلی شاخص نیست. در ستون فقرات اوستئوبلاستوم میتواند علاوه بر درد با ایجاد فشار بر اعصاب  باعث فلج شود. همچنین میتواند منجر به انحراف (اسکولیوز) دردناک ستون فقرات شود.

اوستئوبلاستومای سمی به وجود اوستئوبلاستوما همراه با  علائم تب، کم اشتهایی، کاهش وزن، چماقی شدن ناخن هاف و التهاب منتشر پرده استخوانها گفته میشود.

یافته های رادیوگرافیک

بطور کلی علائم رادیوگرافیک اوستئوبلاستوم شبیه اوستئوئید اوستئوما است(شکل ۱). واکنش استخوانسازی در اطراف تومور ممکن است ناچیز باشد یا وجود نداشته باشد. این تمور میتواند مانند کیست آنوریسمال استخوان  باعث اتساع شدید استخوان شود.  اتساع استخوان و حتی تخریب حاشیه استخوان در ۴۰ درصد اوستئوبلاستوما دیده میشود.  اوستئوبلاستوم زوکستا کورتیکال هنگامی است که این تومور در سطح استخوان دیده میشود و این حالت البته بسیار نادر است.در ستون فقرات اوستئوبلاستوما در عناصر پشتی مهره ها دیده میشود(شکل ۲).

سی تی اسکن روش تشخیصی انتخابی برای اوستئوبلاستوما است.

شکل ۱

شکل ۲

درمان

برداشتن کامل تومور بوسیله جراحی درمان اصلی این تومور است. در مواردی که امکان این عمل میسر نباشد، مانند اوستئوبلاستوم ستون فقرات،  میتوان از پرتو درمانی کمک گرفت. عود این تومور حدود ۲۵ درصد است. ممکن است عود های مکرر در یک بیمار دیده  شود. درمان عود تومور نیز مانند دررمان تومور اولیه است. بندرت این تومور میتواند بدخیم شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *