آسیب های عضلانی همسترینگ

اوستئوپروز گذرای هیپ
۲ اسفند ۱۳۹۷
بیماری پاژه استخوان
۱۳ اسفند ۱۳۹۷

مقدمه

 آسیب های عضلانی همسترینگ – مانند “همسترینگ کشیده” – اغلب در ورزشکاران اتفاق می افتد. این آسیب ها به طور معمول در ورزشکارانی متداول است که در ورزش هایی که نیاز به استارت زدن دارند، مانند دوهای سرعت، فوتبال و بسکتبال، شرکت می کنند.

 کشیده شدگی همسترینگ آسیب به یک یا چند عضله در پشت ران است. بیشتر آسیب های همسترینگ به درمان های ساده و غیر جراحی پاسخ می دهند.

آناتومی

 سه عضله همسترینگ وجود دارد:

  • عضله نیم تاندونی(Semitendinosus)

  • عضله نیم پرده ای(Semimembranosus)

  • عضله دو سر ران(Biceps femoris)

همسترینگ ها  در پایین لگن از یک مکان برجستگی استخوانی در ناحیه نشیمنگاه منشا میگیرند. آنها پس عبور از مفصل زانو  در زیر زانو به استخوانهای ساق میچسبند(شکل ۱).

گروه عضلانی همسترینگ به شما کمک می کند تا پای خود را  عقب بکشید و زانوی خود را خم کنید.

شرح

کشیدگی همسترینگ می تواند منجر به کشیده شدن عضله،  پارگی جزئی یا یک پارگی کامل شود.

کشیدگی های عضلانی بر اساس شدت آنها درجه بندی می شود. نوع درجه ۱ خفیف است و معمولا به راحتی درمان می شود. نوع درجه ۳ یکپارگی کامل عضله است که ممکن است ترمیم آن چند ماه طول بکشد.

بیشتر آسیب های همسترینگ در قسمت ضخیم و مرکزی عضله  یا جایی که فیبرهای عضله به فیبرهای تاندون پیوند می خورند رخ میدهد.

در صدمات شدید همسترینگ، تاندون کاملا از استخوان خارج می شود. ممکن است حتی یک قطعه استخوانی را با آن بکشید. این حالت کنده شدگی (Avulsion)  نامیده میشود(شکل ۲ ).

شکل ۱-

شکل ۲

علت

کارکشیدن زیاد از عضله ( overload)

کارکشیدن زیاد از عضله  عامل اصلی آسیب همسترینگ است. این حالت می تواند وقتی که عضله فراتر از ظرفیت آن کشیده می شود یا با بارناگهانی بر آن وارد میشود اتفاق بیفتد.

آسیب های همسترینگ اغلب هنگامی رخ می دهد که عضله در هنگام انقباض و انجام دادن کار  کشیده میشود. اگر چه به نظر متناقض میرسد،ولی این امر زمانی که شما عضله را در حالیکه بارگزاری شده است، میکشید اتفاق می دهید. این یک «انقباض eccentric» نامیده
می شود. بعنوانمثال وقتی که یک هالتر بسیار سنگین را در حالت خم بودن آرنج شما به شما میدهند و میخواهند آنرا در همان حالت خم بودن آرنجتان نگه داردید و شما نمیتوانید ، بناچار برای جلوگیری از افتادن هالتر روی پایتان سعی میکنید با انقباض بسیار قوی عضلات جلوی بازو مانع افتادن هالتر روی پایتان شوید. در این حالت در حالیکه عضلات جلوی بازویتان در حال انجام دادن کار هستند و قاِعدتا باید کوتاه شوند، کشیده میشوند . در اینحالت ممکنست الیافشان پاره شود.

در طی استارت زدن، همانطور که پای عقبی صاف شده و انگشتان پا برای فشار و حرکت به جلو استفاده می شوند  عضلات همسترینگ بطور eccentric منقبض می شوند . عضلات همسترینگ نه تنها در این مرحله کشیده می شوند، بلکه با وزن بدن و نیروی مورد نیاز برای حرکت رو به جلو نیز بارگذاری می شوند.

مانند کشیدگی های هامسترینگ، کندگی های تاندون همسترینگ نیز ناشی از  overload عضله  است.

عوامل خطر

عوامل متعددی می توانند موجب فشار عضلانی شما شوند، از جمله:

انقباض ماهیچه. عضلات منقبض در معرض فشار قرار دارند. ورزشکاران باید برنامه سالم تمرینات کششی روزانه را دنبال کنند.

عدم تعادل عضلانی. هنگامی که یک گروه عضلانی قوی تر از گروه عضلانی متضاد آن است، عدم تعادل می تواند منجر به فشار شود. این مورداغلب با عضلات همسترینگ اتفاق می افتد. عضلات چهارسر در جلوی ران معمولا قوی تر هستند. در طول فعالیت های با سرعت بالا، همسترینگ ممکن است سریعتر از چهارسر خسته شود. این خستگی می تواند به یک آسیب منجر شود.

تمرینات کم. اگر عضلات شما ضعیف باشند، آنها قادر به مقابله با استرس ورزش نیستند و به احتمال زیاد مجروح خواهند شد.

خستگی عضلانی. خستگی توانایی جذب انرژی عضلات را کاهش می دهد و موجب آسیب بیشتر آنها می شود.

نوع فعالیت. هر کسی می تواند فشار همسترینگ را تجربه کند، اما افرادی که به ویژه در معرض خطر قرار دارند عبارتند از:

  • ورزشکارانی که در ورزش هایی نظیر  فوتبال، فوتبال آمریکایی، بسکتبال شرکت می کنند

  • دونده ها یا ورزشکاران ورزش های پرشی

  • رقصندها

  • ورزشکاران سالمند که برنامه تمرینی آنها عمدتا راه رفتن است

  • ورزشکاران نوجوان که هنوز در حال رشد هستند

فشارهای همسترینگ اغلب در نوجوانان رخ می دهد، زیرا استخوان ها و عضلات با نرخ برابر رشد نمی کنند. در طی بلوغ ، استخوان های کودک ممکن است سریعتر از عضلات رشد کنند. استخوان رشد کرده عضله را منقبض می کند. جهش ناگهانی، کشش یا ضربه ناگهانی میتواند عضله را از اتصال آن به استخوان خارج کند. این جالت بویزه در نوجوانان شایع است. در نوجوانان محل چسبیدن عضلات به استخوان ها (آپوفیز ها) هنوز به بدنه اصلی استخوان بوسیله یک ارتباط غضروفی اتصال دارد که در صورت کشیدگی عضله ممکن است عضله بهمراه آپوفیز از استخوان اصلی کنده شود.

علائم

اگر  همسترینگ شما در حالی که با سرعت بالا در حال دویدن هستید آسیب ببیند، درد ناگهانی و شدید در پشت ران خود را مشاهده خواهید کرد. این باعث می شود که شما  سریع توقف کنید و روی پای سالم یک لنگی ادامه دهید  یا سقوط کنید.

علائم اضافی ممکن است باشد که عبارتند از:

تورم در چند ساعت اول پس از آسیب

کبود شدن یا تغییر رنگ پشت ران  یا ساق در زیر زانو در چند روز اول

ضعف همسترینگ شما که می تواند هفته ها ادامه یابد

معاینه دکتر

تاریخچه بیمار و بررسی جسمی

افراد مبتلا به سندرم همسترینگ اغلب پزشک را به دلیل درد ناگهانی در پشت ران که در هنگام ورزش رخ داده است، می بینند.

در طول معاینه فیزیکی، پزشک شما درباره آسیب وارده پرسشهایی می کند و ران شما را برای پیدا کردن نقاط دردناک و کبودی بررسی می کند. او می تواند با لمس پشت ران شما  ببینید که آیا درد، ضعف، تورم یا آسیب شدید عضلانی وجود دارد یا خیر.

تست تصویربرداری

آزمایشات تصویربرداری که ممکن است به پزشک شما کمک کند  تا تشخیص بیماری شما را تایید  کند عبارتند از:

اشعه ایکس:  یک تصویر برداری اشعه ایکس میتواند به پزشک شما  نشان دهد که آیا شما یک کنده شدگی  همسترینگ دارید یا خیر. این زمانی است که تاندون آسیب دیده یک قطعه کوچکی از استخوان را  با خود کنده است.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI): این مطالعه می تواند تصاویر بهتری از بافت نرم مانند عضلات همسترینگ ایجاد کند. این می تواند به پزشک شما کمک کند تا میزان آسیب شما را تعیین کند.

درمان

درمان آسیب های همسترینگ بسته به نوع آسیب، شدت آن و نیازها و انتظارات شما متفاوت خواهد بود.

هدف هر گونه درمان – جراحی و جراحی – کمک به بازگشت به تمام فعالیتهایی است که شما لذت می برید. به دنبال برنامه درمان پزشکتان توانایی های شما را سریع تر باز می گرداند و به شما در جلوگیری از مشکلات بیشتر در آینده کمک خواهد کرد.

درمان غیر جراحی

بیشتر آسیب های همسترینگ با درمان ساده و غیر جراحی بخوبی بهبود می یابند.

 پروتکل RICE. برای بسیاری از آسیب های مربوط به ورزش موثر است. پروتکل RICE مخفف استراحت (Rest)، یخ (Ice)، فشردن (Compressin)، و بالا نگه داشتن اندام (Elevation) می باشد.

  • استراحت. از فعالیتی که موجب فشار می شود، خودداری کنید. دکتر شما ممکن است توصیه کند که از عصا استفاده کنید تا وزن کمتری بر روی پای خود بگذارید.

  • یخ. از بسته های سرد به مدت ۲۰ دقیقه، چند بار در روز استفاده کنید. یخ را مستقیما بر روی پوست قرار ندهید.

  • فشردن: برای جلوگیری از تورم اضافی و از دست دادن خون، یک باند فشاری الاستیک استفاده کنید.

  • بالا بردن اندام برای کاهش تورم. در حالی که در حال استراحت هستید، دراز بکشید و پای خود را بالاتر از قلب خود قرار دهید.

بیحرکت سازی. پزشک شما ممکن است توصیه کند که یک زانو را برای مدت کوتاهی آتل بگیرید. این  درمان پای شما را در موقعیتی خنثی برای کمک به بهبودی قرار می دهد.

 فیزیوتراپی. هنگامی که درد و تورم اولیه حل شده است، درمان فیزیوتراپی می تواند آغاز شود. تمرینات خاص می تواند محدوده حرکت و قدرت را بازگرداند.

برنامه درمانی ابتدا بر روی انعطاف پذیری تمرکز دارد.حرکات کششی آرام عضلات، دامنه حرکت مفاصل را بهبود می بخشد. با پیشرفت بهبودی، تمرینات تقویتی به تدریج به برنامه شما افزوده می شود. پزشک شما با در مورد زمان بازگشت به  فعالیت ورزشی با شما صحبت خواهد کرد.

درمان جراحی

جراحی اغلب برای کنده شدگی های تاندون انجام می شود، جایی که تاندون کاملا از استخوان جدا می شود. کنده شدن هامسترینگ از لگن شایع تر از کنده شدن از ساق است.

جراحی ممکن است برای تعمیر یک کندگی کامل در عضلات ضروری باشد.

روش. برای جراحی تاندون، جراح شما باید عضله همسترینگ را به محل چسبندگی اولیه کشیده و بافت اسکار را بردارد. سپس تاندون با استفاده از بخیه های بزرگ یا منگنه های فلزی پزشکی به استخوان وصل نماید.

پارگی کامل در وسط عضله با استفاده از بخیه زدن ترمیم میشود.

توانبخشی. پس از جراحی، لازم است که وزن خود روی پای عمل شده نگذارید تا از ترمیم،  محافظت شود. علاوه بر استفاده از عصا، شما ممکن است نیاز به یک بریس پا که همسترینگ خود را در موقعیت آرام نگه می دارد داشته باشید. چه مدت به این کمک نیاز دارید بستگی به نوع آسیب شما دارد.

برنامه فیزیوتراپی شما با تمرین های ملایم آغاز می شود تا انعطاف پذیری و میزان حرکت را بهبود بخشد. تمرینات تقویتی به تدریج به برنامه شما افزوده می شود.

به دلیل شدت آسیب، توانبخشی برای اتصال مجدد کنده شدگی هامسترینگ از لگن به طور معمول حداقل ۶ ماه طول می کشد.  کنده شدگی هامسترینگ از ساق، قبل از بازگشت به فعالیت های ورزشی،نیاز به حدود ۳ ماه توانبخشی دارند. دکتر شما به شما می گوید که بازگشت به ورزش چه وقت می تواند امن باشد.

بهبود

پس از تکمیل یک برنامه توانبخشی، اکثر افرادی که همسترینگ خود را مجروح می کنند، عملکرد کامل خود را بازمی یابند. درمان زودرس با برنامه ای که شامل پروتکل RICE و فیزیوتراپی می شود، منجر به عملکرد بهتر و بازگشت سریع به ورزش میشود.

برای جلوگیری از مجروحیت همسترینگ خود، مطمئن شوید که به دنبال برنامه درمان پزشکتان باشید. بازگشت به ورزش فقط پس از اینکه پزشک شما به شما اجازه دهد مجاز است. مجروح شدن مجدد همسترینگ شما خطر آسیب دائمی را افزایش می دهد. این می تواند منجر به یک بیماری مزمن شود.

درمان های جدید

پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) در حال حاضر برای اثربخشی آن در سرعت بخشیدن به بهبودی صدمات عضلات همسترینگ مورد بررسی قرار گرفته است. PRP تهیه شده از خون خود بیمار است. این حاوی غلظت بالایی از پروتئین ها به نام عوامل رشد است که در بهبود زخم ها بسیار مهم هستند. با این حال، این روش هنوز تحت بررسی است و تحقیقات بیشتری برای اثبات اثربخشی PRP لازم است.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *