ملانوما(ملانوم بدخیم)

شکستگی آتیپیک (غیر طبیعی) استخوان ران
۱۵ اسفند ۱۳۹۷
نوروفیبروما
۲۰ اسفند ۱۳۹۷

ش

کلیات

ملانوما(Melanoma)، جدی ترین نوع سرطان پوست، در سلول هایی تولید می شود که ملانین (رنگدانه ای که رنگ پوست را به پوست شما می دهد) تولید می کند(ملانوسیت ها) – . ملانوما همچنین می تواند در چشمان شما و به ندرت در اندام های داخلی مانند روده شما ایجاد شود.

علت دقیق همه ملانوم ها روشن نیست، اما قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) از نور خورشید یا چراغ های مورد استفاده برای برنزه کردن پوست، خطر ابتلا به ملانوم را افزایش می دهد. محدود کردن تماس با اشعه ماوراء بنفش می تواند به کاهش خطر ابتلا به ملانوم کمک کند.

به نظر می رسد خطر ابتلا به ملانوم در افراد زیر ۴۰ سال، به ویژه زنان، در حال افزایش است. دانستن نشانه های هشدار دهنده از سرطان پوست می تواند اطمینان دهد که تغییرات سرطانی قبل از گسترش سرطان، شناسایی و درمان می شوند. Melanoma را می توان با موفقیت درمان کرد اگر آن را در اوایل تشخیص داد.

یافته های بالینی

ملانوما در هر جایی از بدن شما می تواند رشد کند. آنها اغلب در مناطقی که در معرض آفتاب قرار دارند، مانند پشت، پاها، بازوها و چهره شما ایجاد می شود.

ملانوما همچنین ممکن است در مناطقی رخ دهد که در معرض نور خورشید قرار نمی گیرند، مانند کف پا(شکل ۱)، کف دست و زیر ناخن ها. این ملانوما پنهان در افراد مبتلا به پوست تیره تر رایج تر است.

اولین علائم و نشانه های ملانوم اغلب عبارتند از:

  • تغییر در خالی که از قبل بوده است
  • رشد یک رنگدانه جدید یا  رشد توده غیر طبیعی  بر روی پوست شما

ملانوما همیشه به دنبال یک خال ایجاد نمیشود بلکه میتواند در پوست طبیعی هم ظاهر شود.

خال های نرمال

خال های نرمال به طور کلی رنگ یکنواخت – مانند قهوه ای مایل به قرمز، قهوه ای یا سیاه و سفید – با مرز مشخص متمایز از پوست اطراف خود دارند. آنها بیضی یا گرد و معمولا کمتر از ۱/۴ اینچ (حدود ۶ میلی متر) در اندازه هستند – اندازه یک مداد پاک کن.

اکثر مردم بین ۱۰ تا ۴۵ مول دارند. بسیاری از این ها به سن ۵۰ سالگی می رسند، اگر چه مول ممکن است در طول زمان ظاهر شود – برخی ممکن است حتی با سن ناپدید شوند.

مول های غیرمعمول که ممکن است نشان دهنده ملانوما باشد
برای کمک به شناسایی خصوصیات مول های غیر معمول که ممکن است ملانوم یا سایر سرطان های پوست را نشان دهند، به حروف ABCDE فکر کنید:

A برای شکل نامتقارن( Asymetric) است. به دنبال حلقه هایی با اشکال نامنظم مانند دو نیمه بسیار متفاوت باشید.
B برای مرز(Border) نامنظم است. به دنبال خال هایی با مرز های نامنظم، مضرس یا زخم شده – ویژگی های ملانوم، باشید.
C برای تغییر رنگ (Color) است. نگاهی به رشد هایی که دارای رنگ های فراوان و یا توزیع ناهموار رنگ هستند باشید.
D برای قطر(Diameter) است. به دنبال رشد جدید در یک مول بزرگتر از ۱/۴ اینچ (حدود ۶ میلی متر) باشید.
E برای تکامل(Evolution) است. به دنبال تغییرات در طول زمان، مانند یک خال که در اندازه یا رنگ یا شکل تغییر کند باشید. خار ممکن است در معرض علائم و نشانه های جدید، مانند خارش و یا خونریزی جدید قرار بگیرد.
خال سرطانی (بدخیم) در ظاهر بسیار متفاوت است. برخی ممکن است تمام تغییرات ذکر شده در بالا را نشان دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است فقط یک یا دو ویژگی غیر معمول داشته باشند.

ملانوم پنهان

ملانوما همچنین می تواند در مناطقی از بدن شما ایجاد شود که در معرض نور خورشید قرار ندارند، مانند فضای بین انگشتان پا و کف دست ها، پاها، پوست سر و یا  ناحیه تناسلی. این گاهی اوقات به عنوان ملانوم پنهان شناخته می شود، زیرا در مکان هایی اتفاق می افتد که اکثر مردم فکر نمی کنند برای بررسی آن ها اقدام کنند. هنگامی که ملانوما در افرادی با پوست تیره تر اتفاق می افتد، بیشتر احتمال دارد در ناحیه پنهان رخ دهد.

ملانوم پنهان عبارتند از:

ملانوما زیر ناخن:  (ملانوم Acral-lentiginous )یک نوع نادر ملانوم است که می تواند زیریک ناخن دست یا ناخن پا ایجاد شود. همچنین می تواند در کف دست یا کف پاها یافت شود. این در سیاهان و دیگر افراد با رنگدانه پوست تیره تر رایج است.
ملانومای مخاطی (در دهان، دستگاه گوارش، دستگاه ادراری یا واژن) : ملانوم مخاطی در غشای مخاطی ایجاد می شود که بینی، دهان، مری، مجرای ادراری، دستگاه ادراری و واژن را تشکیل می دهد.  پیدا کردن ملانوم های مخاطی بسیار دشوار است زیرا می توانند به سادگی با سایر شرایط بسیار رایج اشتباه شوند.
ملانوم در چشم: ملانوما چشم، همچنین به نام ملانوم چشم، اغلب در uvea – لایه زیر سفیدیه چشم (اسکلرا) رخ می دهد. ملانومای چشم ممکن است تغییرات بینایی ایجاد کند و ممکن است در طی یک آزمایش چشم تشخیص داده شود.

شکل ۱- ملانوم کف پا در بیماری که پوست تیره دارد.

شکل ۲-ام آر آی بیمار شکل ۱٫ به ضخامت ملانوم توجه شود

شکل ۳- ناحیه عمل جراحی را نشان میدهد.

شکل۴-پس از برداشتن ملانوم و پوشاندن حفره بوسیله فلپ.

شکل ۵- پس از پوشاندن فلپ بوسیله گرافت پوستی

شکل۶- ملانوم برداشته شده از بدن بهمراه حاشیه ای از بافت اطراف.

شکل ۷- ملانوم خارج شده از بدن که برش داده شده. ناحیه مشکی ملانوم است.

چه وقت برای دیدن یک دکتر مراجعه کنیم

اگر متوجه تغییرات پوستی شوید که به نظر غیر معمول است، با پزشک خود ملاقات کنید

دلایل ایجاد ملانوم

ملانوما زمانی اتفاق می افتد که اتفاقی غیر طبیعی در سلول های تولید کننده ملانین (ملانوسیت ها) ایجاد شود.

به طور معمول، سلول های پوستی به شکل کنترل شده و منظم رشد می یابند – سلول های سالم جدید سلول های قدیمی تر را به سمت سطح پوست شما هدایت می کنند، جایی که آنها می میرند و در نهایت سقوط می کنند. اما هنگامی که در برخی از سلول ها آسیب DNA ایجاد می شود، سلول های جدید ممکن است شروع به رشد کنند و در نهایت می توانند سلول های سرطانی را تشکیل دهند.

فقط آنچه که DNA را در سلول های پوست آسیب می رساند و این که چگونه به ملانوم منجر می شود، مشخص نیست. این احتمال وجود دارد که ترکیبی از عوامل، از جمله عوامل زیست محیطی و ژنتیکی، باعث ایجاد ملانوم می شوند. با این حال، پزشکان معتقدند که قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ماوراء بنفش (UV) از خورشید و از لامپ های برنزه کننده پوست، علت اصلی ملانوم است.

نور خورشید دلیل ایجاد تمام ملانوم ها، به خصوص آنهایی که در مکان هایی از بدن شما که در معرض نور خورشید قرار نمی گیرند رخ می دهند، نیست. این نشان می دهد که عوامل دیگر ممکن است به خطر ابتلا به ملانوم شما کمک کنند.

عوامل خطر

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به ملانوم شما را افزایش دهند عبارتند از:

  • پوست روشن. داشتن رنگدانه کمتر (ملانین) در پوست شما، بدین معنی است که از آسیب رساندن به اشعه UV محافظت کمتری خواهید داشت. اگر موهای بلوند یا قرمز دارید، چشم های رنگی، و به راحتی دچار کک و مک یا آفتاب سوختگی میشوید، بیشتر احتمال دارد که به ملانوما مبتلا شوید تا فردی با رنگ تیره تر . اما ملانوما در افرادی که دارای چهره های تیره تر هستند، شامل اسپانیایی تبار ها و سیاه پوستان نیز ایجاد می شود.
  • سابقه آفتاب سوختگی یک یا چند آفتاب سوختگی شدید، می تواند خطر ابتلا به ملانوم را افزایش دهد.
    قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش (UV) بیش از حد. قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ماوراء بنفش، که از خورشید و از چراغ ها ی دستگاههای های برنزه ساطع می شود، می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست، از جمله ملانوم، را افزایش دهد.
  • زندگی نزدیکتر به استوا یا در ارتفاع بالاتر. مردم  که نزدیک به اقیانوس آرام زمین  جایی که اشعه های خورشیدی بیشتر مستقیم هستند، زندگی می کنند، مقدار بیشتری از اشعه ماوراء بنفش را تجربه می کنند، نسبت به کسانی که در عرض های بالاتر زندگی می کنند. علاوه بر این، اگر شما در ارتفاع زیاد زندگی می کنید، شما در معرض اشعه های UV بیشتری قرار می گیرید.
  • داشتن تعداد زیادی خال و یا خال های غیر معمول. داشتن بیش از ۵۰ خال معمولی در بدن شما نشان دهنده افزایش خطر ملانوم است. همچنین، داشتن یک نوع غیر معمول از خال، خطر ابتلا به ملانوم را افزایش می دهد. این خالهای غیر معمول که بنام دیسپلاستیک شناخته شده است.تمایل دارند بزرگتر از خال های نرمال باشند و مرز های نامنظم و ترکیبی از رنگ ها داشته باشند.
  • سابقه خانوادگی ملانوم اگر یک فرد نزدیک – مانند یک والد، فرزند یا خواهر یا برادرتان – ملانوم داشته باشد، احتمال بیشتری برای ایجاد ملانوم نیز در شما وجود دارد.
  • سیستم ایمنی ضعیف. افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف مانند افرادی که تحت پیوند عضو قرار گرفته اند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهند.

پیشگیری

شما می توانید خطر ابتلا به ملانوم و دیگر انواع سرطان پوست را کاهش دهید اگر:

  • از خورشید در وسط روز اجتناب کنید. برای بسیاری از مردم در آمریکای شمالی، اشعه های خورشید بین ۱۰صبح تا ۴ بعد از ظهر قوی هستند. فعالیت های در فضای باز را برای سایر روزها، حتی در زمستان و یا زمانی که آسمان ابری است، برنامه ریزی کنید. شما اشعه ماوراء بنفش را در تمام طول سال جذب می کنید، و ابرها حفاظت کمی از اشعه های مضر را فراهم می کنند. اجتناب از خورشید در قوی ترین زمان آن، به شما کمک می کند تا از بروز آفتاب سوختگی و برنزه شدن پوست شما که ایجاد کننده سرطان پوست میتواند باشدجلوگیری کند  . قرار گرفتن در معرض تابش خورشید در طول زمان ممکن است موجب سرطان پوست شود.
  • کرم ضد آفتاب در طول سال استفاده کنید. کرم های ضد آفتاب همه اشعه های مضر UV را فیلتر نمی کنند، به خصوص  آنهایی که می تواند به ملانوم منجر شود. اما آنها در برنامه حفاظت از خورشید نقش مهمی ایفا می کنند. از یک کرم ضدآفتاب با طیف گسترده ای با SPF حداقل ۱۵ استفاده کنید. کرم های ضد آفتاب را سخاوتمندانه اعمال کنید و هر دو ساعت یک بار، یا با فاصله کمتر در صورت شنا یا تعریق، استفاده کنید. آکادمی پوست آمریکا توصیه می کند از یک کرم ضد آفتاب مقاوم در برابر آب با SPF حداقل ۳۰ استفاده کنید.
  • لباس های محافظ را بپوش کرم های ضد آفتاب محافظت کامل از اشعه های UV ندارند. بنابراین پوست خود را با لباس های تیره با بافت ظریف  که دست و پا را محافظت کند بپوشانید و یک کلاه لبه دار وسیع را استفاده کنیدکه محافظت بیشتری نسبت به کلاه بیس بال فراهم میکند.برخی از شرکت ها نیز لباس های محافظتی را به فروش می رسانند. یک متخصص پوست می تواند یک نام تجاری مناسب را توصیه کند.عینک آفتابی را فراموش نکنید. به دنبال محصولاتی باشید که هر دو نوع اشعه ماوراء بنفش – UVA و اشعه UVB را مسدود می کنند
  • .اجتناب از لامپ های برنزه کننده پوست. این وسایل  اشعه های UV را منتشر می کنند و می توانند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهند.
  • با پوست خود آشنا شوید تا تغییرات را متوجه شوید. پوست خود را به طور منظم برای رشد پوست جدید و یا تغییرات خالهای  کک و مک ها، برجستگی ها و علامت های پوستی موجود از زمان تولد بررسی کنید.

 

با کمک آینه، چهره، گردن، گوش و پوستتان را بررسی کنید. سینه و تنه و کف دست ها و پا ها را بررسی کنید. هر دو قسمت جلو و عقب پاها و دستهایتان را بررسی کنید، از جمله پاها و فاصله بین انگشتان پا. همچنین ناحیه تناسلی و بین باسن خود را بررسی کنید

5 دیدگاه

  1. Rezafathi گفت:

    سلام من زیرناخنم ملانومادارم کرم فقط قسمت ناخن بزنم؟

  2. great publish, very informative. I wonder why the opposite experts of this sector do not understand this.

    You must proceed your writing. I am confident, you have a great readers’ base already!

  3. This is the right blog for anybody who really wants to understand
    this topic. You realize a whole lot its almost tough to argue with
    you (not that I personally will need to…HaHa).
    You definitely put a new spin on a topic that’s been discussed for decades.
    Great stuff, just excellent!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *