نوروفیبروما

ملانوما(ملانوم بدخیم)
۱۶ اسفند ۱۳۹۷
تومورهای عصبی در اندام ها
۸ فروردین ۱۳۹۸

تعریف

نوروفیبروما نوعی تومور عصبی است که بر روی پوست یا زیر پوست ایجاد می شود. نوروفیبروما می تواند در یک عصب بزرگ یا کوچک در هر جایی از بدن ایجاد شود. این نوع شایع از تومور خوش خیم عصبی تمایل به تشکیل شدن در مرکز عصب دارد. گاهی اوقات از چندین رشته کوچک عصبی  (نوروفیبروم شبکه ای (Plexiform neurofibroma) تشکیل می شود.

 

نوروفیبروما معمولا غیر سرطانی است (خوش خیم است). به ندرت، می تواند سرطانی (بدخیم) شود.

 

یافته های بالینی و تشخیص

علائم اغلب خفیف یا غایب هستند. اگر تومور در برابر اعصاب فشار آورد یا درون آنها رشد  کند، ممکن است در ناحیه آسیب دیده درد یا بی حسی داشته باشید. Neurofibroma می تواند بدون علت شناخته شده، و یا ممکن است در افراد مبتلا به بیماری ژنتیکی به نام نوروفیبروماتوز، neurofibromatosis نوع ۱ ظاهر  شود.

این تومورها اغلب در افراد ۲۰ تا ۴۰ ساله یافت می شود.

پزشک شما یک نوروفیبروما را براساس یک معاینه فیزیکی، یک بحث با شما در باره سابقه پزشکی یا نتایج یک آزمایش تصویربرداری مانند یک CT یا MRI تشخیص دهد. این مطالعات تصویربرداری می تواند به تعیین دقیق جایی که تومور می آید، تومورهای بسیار کوچک را پیدا کند و مشخص کند که بافت ها تحت تاثیر قرار گرفته اند یا در مجاورت آن هستند. ممکن است دکتر شما یک اسکن پت را برای نشان دادن اینکه آیا آن خوش خیم است، انجام می دهد. شما همچنین ممکن است یک بیوپسی توسط یک رادیولوژیست قبل از عمل انجام شود تا تشخیص جرم به عنوان نوروفیبروما باشد. انجام بیوپسی مانند تمام تومورهای بافت نرم وقتی ضروری است که توده شما عمقی باشد یا اندازه بزرگتر از ۵ سانتی متر داشته باشد.

درمان

معمولا برای یک تومور کوچک- کمتر از یک اینچ (حدود ۲ سانتی متر) –  زیر پوست،  درمان شامل  درخواست از بیمار برای مراجعات ادواری( بمنظور اطمینان از بزرگتر نشدن تومور) و یا عمل جراحی است(شکل ۱-۲-۳).

مونیتور کردن(نظارت)  پزشک شما ممکن است در مواجهه با تومور در مواقعی که دچار مشکل می شود یا کوچک باشد و مشکلی ایجاد نکند، توصیه می شود. مشاهدات شامل بررسی های منظم و آزمایش های تصویربرداری است تا ببینید آیا تومور شما در حال رشد است یا خیر.
جراحی برای حذف تومور. علائم را می توان با از بین بردن تمام یا بخشی از نوروفیبروما که بر روی بافت نزدیک یا  اندامها فشار می آورد، کاهش داد. چه نوع عملیاتی انجام می شود بستگی به محل و اندازه تومور شما و اینکه آیا آن بیش از یک عصب درگیر شده است یا خیر دارد. هدف جراحی این است که حداکثر تومور را بدون آسیب عصبی بیشتر از بین برد.

پس از جراحی، ممکن است نیاز به توانبخشی فیزیکی داشته باشید. فیزیوتراپها و کار  و درمانگران  می توانند با رعایت کامل دستورات پزشک جراح تومور از طریق تمرینات خاصی که عضلات و مفاصل شما  را فعال میسازد، از خشکی مفاصل جلوگیری نمایند و به بازگرداندن عملکرد و احساس شما کمک کنند. بیماران عزیز باید توجه داشته باشند که فیزیوتراپی و کاردرمانی باید طبق رعایت کامل دستورات پزشک معالج جراح تومور باشد و فیزیوتراپ ها از بکار بردن هرگونه درمان و وسایل درمانی  دیگر بنا به نظر خودشان پرهیز نمایند زیرا ممکن است این روش ها موفقیت درمان تومور ها را کاهش دهد.

شکل ۱- نوروفیبرومای برداشته شده از روی قوزک خارجی خانم۳۳ ساله که همراه با پوست برداشته شده است

شکل ۲- سطح زیرین نوروفیبرومای شکل ۱٫ رنگ سفید تومور بدلیل مقدار فراوان بافت فیبری است.

شکل ۳- در سطح برش رنگ تومور کاملا سفید است.

عاقبت بیماری

نوروفیبروما بسیار بندرت ممکن است بدخیم شود. پس از جراحی معمولا عود ندارد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *