شکستگی بر اثر فشار( شکستگی بر اثر استرس)

تومورهای عصبی در اندام ها
۸ فروردین ۱۳۹۸
لنفوم
۱۴ فروردین ۱۳۹۸

تعریف

یکی از شایع ترین آسیب های ورزشی، شکستگی بر اثر فشار است. بدلیل رابطه این شکستگی با فعالیت بدنی و اینکه مبتلایان به این شکستگی بدلایل شغلی معمولا   فعالیت خود را محدود نمی نمایند غلبه بر آن دشوار است اما می تواند انجام شود.

شکستگی بر اثر فشار چیست؟

شکستگی بر اثر فسار نوعی آسیب در استخوان ها به دلیل استفاده بیش از حد است. این امر زمانی که عضلات خسته شده و قادر به جذب شوک اضافه نیستند اتفاق می افتد. در نهایت، عضله خسته فشار بیش از حد را به استخوان منتقل می کند و باعث می شود یک ترک کوچک در استخوان ایجاد شود که  شکستگی بر اثر فشار نامیده می شود.

 

چه چیزی موجب شکستگی بر اثر فشار می شود؟

شکستگی های بر اثر فشار اغلب در نتیجه افزایش بسیار سریع میزان یا شدت فعالیت روی میدهند. این شکستگیها همچنین می توانند ناشی از تاثیر یک زمین بازی نا آشنا (یک بازیکن تنیس که سطح بازی را از رس نرم به زمین بازی سخت تغییر داده است)؛ تجهیزات نامناسب (دونده ای که از یک کفش پاره یا با انعطاف پذیری کمتر استفاده می کند)؛ و افزایش فشار فیزیکی (یک بازیکن بسکتبال که افزایش قابل توجهی در زمان بازی داشته است، یا یک سرباز که تازه رژه رفتن را شروع کرده) باشند.

 

شکستگی های بر اثر فشار کجا رخ می دهد؟

بیشتر شکستگی های بر اثر فشار در استخوان های متحمل وزن قسمتهای پایین پا رخ می دهد. بیش از ۵۰ درصد از تمام شکستگی های بر اثر فشار در قسمت پایین پا اتفاق می افتد.

 

چه فعالیت هایی باعث می شود ورزشکاران بیشتر در معرض شکستگی های بر اثر فشار باشند؟

مطالعات نشان داده است که ورزشکاران شرکت کننده در تنیس، دو و میدانی، ژیمناستیک و بسکتبال بسیار حساس به شکستگی بر اثر فشار هستند. در تمام این ورزش ها، فشار تکراری پا به زمین می تواند باعث آسیب شود. بدون استراحت کافی بین تمرینات و مسابقات، یک ورزشکار در معرض خطر شکستگی بر اثر فشار می باشد.

 

آیا زنان بیشتر از مردان نسبت به شکستگی های استرس حساس هستند؟

شکستگی های بر اثر فشار بر افرادی از سنین مختلف که در ورزشهای رقابتی مثل دو شرکت می کند، تاثیر می گذارد. مطالعات پزشکی نشان داده است که زنان ورزشکار به نظر می رسد که شکستگی های شدید بیشتری از همتایان مرد داشته باشند. بسیاری از جراحان ارتوپدی عوامل زمینه ساز این شکستگی ها را به شرایطی گفته اند که به عنوان “سه گانه ورزشکار زن” شناخته می شوند: اختلالات خوردن مثل رژیم های غذایی شدید و غیر طبی برای لاغر شدن ، آمنوره (قطع زودرس قاعدگی یا چرخه قاعدگی نامنظم) و استئوپروز. با کاهش توده استخوانی در زنان بدین دلایل، احتمال شکستن بر اثر فشار آنها افزایش می یابد.

علائم شکستگی بر اثر فشار چیست؟

درد در هنگام فعالیت شایع ترین شکایت این عارضه می باشد. این درد با استراحت برطرف می شود.

 

شکستگی بر اثر فشار چگونه تشخیص داده می شود؟

بسیار مهم است که در طول معاینات پزشکی، پزشکان عوامل خطرساز بیمار را برای شکستگی براثر فشار بررسی کنند.

از عکسبرداری شعه ایکس معمولا برای تشخیص شکستگی بر اثر فشار استفاده می شود(شکل ۱). گاهی اوقات شکستگی بر اثر فشار بر روی عکسهای معمولی اشعه ایکس دیده نمی شود یا برای چند هفته پس از شروع درد قابل مشاهده نیستند. گاهی اوقات، یک سی تی اسکن (CT) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) ضروری خواهد بود(شکل۲).

شکل ۱-فلش محل شکستگی را نشان میدهد که از زمان بروز نشانه های آن حدود دو هفته میگذرد.

شکل ۲- فلش سفید در عکس سمت چپ و فلش مشکی در عکس سمت راست محل شکستگی را نشان میدهند

شکستگی براثر فشار چگونه درمان می شود؟

مهمترین درمان استراحت است. افراد نیاز به استراحت از فعالیت هایی که موجب شکستگی بر اثر فشار شده اند، داشته و انجام فعالیتهای بدون درد در طول شش تا هشت هفته بیشتر شکستگی های بر اثر فشار را بهبودی می بخشد.

اگر فعالیتی که موجب شکستگی بر اثر فشار شد، سریعا از سر گرفته شود، شکستگیها دیرتر و سخت تر بهبود می یابند. آسیب مجدد در اثر از سر گیری زودرس فعالیت می تواند منجر به مشکلات مزمن شود که در آن شکستگی بر اثر فشار ممکن است هرگز به درستی درمان نشود.

علاوه بر استراحت،از کفی های مناسب داخل کفش برای کمک به درمان شکستگی های استخوان های کف پااستفاده می شود.

 

جلوگیری

در اینجا چند راهنمایی از سوی آکادمی پزشکان ارتوپدی آمریکا برای کمک به پیشگیری از شکستگی بر اثر فشار ارائه شده است:

  • هنگام شرکت در هر فعالیت ورزشی جدید، اهداف افزایشی را تعیین کنید. به عنوان مثال، بلافاصله بیکباره پنج مایل در روز ندوید در عوض، به تدریج مسافت پیموده شده خود را به صورت هفتگی افزایش دهید.

  • آموزش مکمل – فعالیت های مکمل که اهداف تناسب اندام مشابه را انجام می دهند می توانند به جلوگیری از آسیب هایی مانند شکستگی های بر اثر فشار کمک کنند. به جای دویدن هر روز برای رسیدن به اهداف قلبی و عروقی، روزهای زوج بدوید و روزهای فرد دوچرخه سواری کنید. تمرین های قدرتی و تمرین های انعطاف پذیر را برای نفع بیشتر ترکیب کنید.

  • حفظ رژیم غذایی سالم. اطمینان حاصل کنید که غذاهای غنی از کلسیم و ویتامین D را در وعده های غذایی خود اضافه کنید.

  • از تجهیزات مناسب استفاده کنید. پوشیدن کفشهای قدیمی و یا پاره را فراموش کنید.

  • اگر درد یا تورم اتفاق بیفتد، بلافاصله فعالیت خود را متوقف کنید و چند روز استراحت کنید. اگر درد پا ادامه یابد، یک جراح ارتوپد را ببینید.

  • مهم است که به یاد داشته باشید اگر علائم را زود تشخیص دهید و آنها را به طور مناسب درمان کنید، می توانید به ورزش در سطح عادی خود بازگردید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *