لنفوم

شکستگی بر اثر فشار( شکستگی بر اثر استرس)
۱۱ فروردین ۱۳۹۸
میکسوم داخل عضلانی
۱۹ فروردین ۱۳۹۸

تعریف

لنفوم نوعی سرطان بافت لنفاوی است . بافت لنفاوی قسمتی از سیستم ایمنی بدن میباشد.

سیستم لنفاوی شامل غدد لنفاوی، طحال، غده تیموس و مغز استخوان است(شکل ۱). لنفوم می تواند بر تمام این مناطق و همچنین سایر اعضای بدن در سراسر بدن تاثیر بگذارد.

انواع مختلف لنفوم وجود دارد. زیر شاخه های اصلی عبارتند از:

لنفوم هوچکین (که قبلا بیماری هوچکین نامیده می شود)
لنفوم غیر هودکین
بهترین درمان برای درمان لنفوم بستگی به نوع لنفوم و شدت آن دارد. درمان لنفوم ممکن است شامل شیمی درمانی، داروهای ایمونوتراپی، پرتودرمانی، پیوند مغز استخوان یا برخی از ترکیب آنها باشد.

شکل ۱- سیستم لنفاوی بدن

انواع لنفوم

لوسمی لنفوسیتی مزمن
لنفوم پوستی B
لنفوم پوستی T
لنفوم هوچکین (بیماری هوچکین)
لنفوم غیر هوچکین
والدنستروم ماگروگلوبولینمی

 

یافته های بالینی

علائم و نشانه های لنفوم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تورم بدون درد غدد لنفاوی گردن، زیر بغل و کشاله ران
خستگی پایدار
تب
عرق شبانه
تنگی نفس
کاهش وزن نامعلوم

شکل ۲-علائم هشدار دهنده لنفوم

شکل ۳- برجستگی غدد لنفاوی گردن در لنفوم

چه وقت به دکتر مراجعه کنیم؟

در صورتی که علائم و نشانه های مداوم فوق شما را نگران کرده اند، با پزشک خود ملاقات کنید.

علل ایجاد لنفوم

پزشکان مطمئن نیستند که علت لنفوم چیست. اما وقتی که در یک سلول گلبول سفید خون، به نام لنفوسیت، جهش ژنتیکی ایجاد می شود، لنفوم شروع می شود . جهش به سلول می گوید که به سرعت تقسیم شود و باعث می شود که تعداد لنفوسیت های بیماری زا افزایش یابد.

این جهش همچنین اجازه می دهد که سلول های جهش یافته وقتی سلول های مشابهشان میمیرند، زنده بمانند. این باعث تولید بیش از حد لنفوسیت های بیمار و بی اثر در گره های لنفاوی شما می شود و گره های لنفاوی را بزرگ می کند.

عوامل خطر ساز

عواملی که می توانند خطر ابتلا به لنفوم را افزایش دهند عبارتند از:

  • سن شما. برخی از انواع لنفوم در بزرگسالان جوان بیشتر است، در حالی که انواع دیگر اغلب در افراد بالای ۵۵ سال تشخیص داده می شوند.
  • مرد بودن: مردان کمی بیشتر از زنان به لنفوم مبتلا میشوند.
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف. لنفوم در افراد مبتلا به بیماری های سیستم ایمنی و یا در افرادی که داروهایی را مصرف می کنند که سیستم ایمنی بدنشان را سرکوب می کنند، شایع تر است.
  • ابتلا به  عفونت های خاص. برخی از عفونت ها با افزایش خطر ابتلا به لنفوم، از جمله ویروس اپشتاین بار و عفونت هلیکوباکتر پیلوری همراه است.

تشخیص

تست ها و رویه های مورد استفاده برای تشخیص لنفوم عبارتند از:

معاینه بدنی. پزشک شما بدنتان را برای غدد لنفاوی متورم، از جمله گردن، زیر بغل و کشاله ران، و همچنین طحال و یا کبد متورم  بررسی می کند.
نمونه برداری از گره لنفاوی برای آزمایش. پزشک شما ممکن است روش بیوپسی گره لنفاوی را برای حذف تمام یا بخشی از یک گره لنفاوی بکار گیرد. آزمایش های پیشرفته می تواند تعیین کنند که آیا سلول های لنفوم وجود دارند و چه نوع سلول ها درگیر هستند.
آزمایش خون:  آزمایش خون برای شمارش سلول ها در یک نمونه از خون شما می تواند سرنخ هایی در مورد تشخیص بیماری شما به پزشکتان بدهد.
نمونه برداری از مغز استخوان برای آزمایش. شامل آسپیراسیون مغز استخوان و بیوپسی مغز استخوان . در این روش ها یک سوزن در استخوان لگن قرار داده میشود تا یک نمونه از مغز استخوان برای آزمایش برداشته شود. نمونه برای بررسی سلول های لنفوم مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.
تست های تصویربرداری:  پزشک شما ممکن است آزمایشهای تصویربرداری را توصیه کند تا علائم لنفوم را در سایر نقاط بدن شما ببیند. تست ها ممکن است CT، MRI و توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) باشند(شکل ۴).

سایر آزمایش ها و روش ها می تواند بسته به شرایط شما مورد استفاده قرار گیرد.

انواع مختلفی از لنفوم وجود دارد، از جمله اشکال نادر که برای پاتولوژیست های بی تجربه برای شناسایی مشکل است. یک تشخیص دقیق کلید شروع یک برنامه درمان است. تحقیقات نشان می دهد که بازبینی آزمایش های بیوپسی توسط پاتولوژیستانی که با لنفوم تجربه بیشتری دارند، منجر به کاهش قابل ملاحظه ای از خطاهای ناگوار می شود.

شکل ۴-ام آر آی در لنفوم با درگیری ستون فقرات

درمان

 

کدام درمان مناسب برای شما مناسب است بستگی به نوع و مرحله بیماری شما، سلامت کلی شما و ترجیحات شما دارد. هدف درمان این است که تا حد ممکن بسیاری از سلولهای سرطانی را از بین ببریم و بیماری را به حالت بهبودی برسانیم.

درمان های لنفاوی عبارتند از:

نظارت فعال : برخی از انواع لنفوم در حال رشد با سرعت بسیار کند هستند. در این موارد شما و دکتر شما ممکن است تصمیم بگیرید که برای درمان لنفوم  صبر نمایید  تا زمانی که علائم بیماری با فعالیت های روزمره تان تداخل ایجاد کند. تا آن زمان، ممکن است آزمایش های دوره ای برای نظارت بر وضعیت شما انجام شود.
شیمی درمانی : شیمی درمانی برای از بین بردن سلول های با رشد سریع مانند سلول های سرطانی استفاده میشود. داروها معمولا از طریق ورید تجویز می شوند، اما بسته به نوع داروهایی که دریافت می کنید، می توانید به صورت قرص مصرف کنید.
سایر داروها : سایر داروهای مورد استفاده برای درمان لنفوم شامل داروهای هدفمند(تارگت) هستند که بر روی برخی از اختلالات خاص در سلول های سرطانی تمرکز می کنند. داروهای ایمونوتراپی از سیستم ایمنی بدن شما برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کنند.
پرتو درمانی. پرتودرمانی با استفاده از پرتوهای پر انرژی، مانند اشعه ایکس و پروتون ها، برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود.
پیوند مغز استخوان. پیوند مغز استخوان، همچنین به عنوان پیوند سلول بنیادی شناخته شده است، شامل استفاده از دوزهای بالا شیمی درمانی و پرتودرمانی برای سرکوب مغز استخوان است. سپس سلول های بنیادی مغز استخوان سالم از بدن  یک اهدا کننده به خون شما تزریق میشود جایی که آنها به استخوان های شما سفر می کنند و مغز استخوان شما را بازسازی می کنند.

طب جایگزین

برای درمان لنفوم هیچ مکمل پیدا نشده است. اما طب مکمل و جایگزین ممکن است به شما کمک کند با استرس تشخیص سرطان و عوارض جانبی درمان سرطان مقابله کنید. در مورد گزینه های خود با پزشک خود صحبت کنید، مانند:

فعالیت بدنی
هنر درمانی
مراقبه
موزیک درمانی
تمرینات آرامش بخش
طب سوزنی
ماساژ

تغذیه

 

افراد مبتلا به لنفوم ، معمولاً به انرژی بیشتری نیاز دارند. نیاز به انرژی ممکن است بدلیل خود بیماری،  در طی درمان لنفوم بوسیله شیمی درمانی و یا در صورت وجود عفونت و درجه حرارت بالای بدن ،افزایش یابد. منابع مفید جهت تامین انرژی شامل غذاهای نشاسته ای، شیب زمینی، انواع کیک، بیسکوئیت،  برنج، کره، خامه و ماکارونی است.

در ضمن پروتئین برای سالم نگه داشتن بدن و حفظ  ماهیچه ها و سلول ها لازم می باشد. بسیاری از بیماران مبتلا به لنفوم نیاز به پروتئین زیاد دارند . منابع غنی جهت تامین پروتئین شامل گوشت قرمز، مرغ ،ماهی،شیر ، پنیر، ماست ، تخم مرغ، آحیل( مغزها ) و حبوبات است.

مقابله با بیماری و حمایت از بیمار

تشخیص لنفوم می تواند برای بیمار ناگوار باشد. با گذشت زمان، راه هایی برای مقابله با ناراحتی و عدم اطمینان از سرطان پیدا خواهید کرد. تا آن زمان، شما ممکن است راههایی بیابید که به شما  کمک می کند تا:

اطلاعات بیشتر در مورد لنفوم اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد لنفوم خود بدانید، از جزئیات مربوط به سرطان خود مطلع شوید – نوع، مرحله و پیش آگهی شما. از منابع خوبی از اطلاعات به روز در مورد گزینه های درمان خود بپرسید. دانستن بیشتر در مورد سرطان و گزینه های خود ممکن است به شما در احساس تصمیم گیری در مورد درمان بیشتر اعتماد به نفس داشته باشید.
نزدیکان دوستان و خانواده خود را نگه دارید دوستان و خانواده شما می توانند حمایت عاطفی و پشتیبانی حمایتی از شما باشند، مانند کمک به مراقبت از خانه، اگر در بیمارستان هستید.
پیدا کردن کسی برای صحبت کردن:  یک شنونده خوب را پیدا کنید که با او می توانید در مورد امید و ترس خود صحبت کنید. این ممکن است یک دوست یا یک عضو خانواده باشد.  مدد کار اجتماعی، عضو روحانیت یا گروه حمایت از سرطان همچنین ممکن است مفید باشد.

در مورد گروه های پشتیبانی در منطقه خود از دکتر خود سوال کنید. شما همچنین ممکن است با یک سازمان سرطان مانند موسسه ملی سرطان یا انجمن لوسمی و لنفوم تماس بگیرید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *