همانژیوم در عضله، استخوان، و دستگاه های داخلی

همانژیوم نوزادان
۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
همانژیوم
۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

اگرچه به اندازه همانژیوم های پوستی شایع نیستند اما همانژیوم ها در بافت های دیگر، از جمله عضله و استخوان، رشد می کنند.

همانژیوم  داخل عضلانی. همانژیوم در بافت عضله در هر سنی ممکن است، اما اغلب در بزرگسالان جوان رخ می دهد. همانژیوم های مویرگی در عضله شایع ترند از انواع حفره ای و مرکب. هر عضله ای می تواند درگیر باشد. از آنجا که آنها در داخل عضله قرار دارند، این همانژیوم ها اغلب نشانه های قابل مشاهده را نشان نمی دهند، اگرچه برخی ممکن است باعث تورم در ناحیه تومور شود که با فعالیت افزایش می یابد. این تومورها اغلب دردناک هستند و نیاز به درمان دارند(شکل۱ ).

شکل ۱-همانژیوم داخل عضلانی در ساق پا

شکل ۲- همانژیوم داخل استخوانی در مهره دوم کمری

 

همانژیوم استخوانی.  همانژیوم هایی که در استخوان ها اتفاق می افتد معمولا در جمجمه یا ستون فقرات رخ می دهد و در افراد بالای ۵۰ تا ۷۰ ساله شایع هستند. انواع مویرگی و حفره ای شایع ترین همانژیوم ها در استخوان هستند. آنها می توانند روی سطح و یا عمیق تر به کانال مرکز استخوان رشد کنند. از آنجایی که معمولا نشانه ای را ایجاد نمی کنند، این تومورها اغلب به صورت تصادفی هنگامی که یک تصویر اشعه ایکس یا MRI برای هدف دیگری مورد استفاده قرار می گیرد، یافت می شوند(شکل ۲)

همانژیوم ارگانهای داخلی. هرچند غیر معمول است، همانژیوم ها می توانند در اندام های داخلی، اغلب کبد و روده رشد کنند. همانند همانژیوم های استخوان ها، همانژیوم ها در اندام های داخلی اغلب در حین آزمایش برای هدف دیگری یافت می شوند. به جز مواردی که باعث ایجاد علائم می شوند، این همانژیوم ها نیازی به درمان ندارند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *