خار پاشنه( پاشنه درد)

بیماری ازگود شلاتر
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
خشکی مفصل شانه
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸

پاشنه درد

هر ۱۸۰۰ مترکه شما راه می روید،  معادل ۶۰ تن فشار  بر هر پا وارد میشود. پاهای شما می تواند یک بار سنگین را اداره کند، اما فشار تکراری بیش از حد آنها را بیش از حد محدود می کند. هنگامی که روی سطوح سخت ورزش می کنید (مثل فوتبال داخل سالن) یا  کفش هایی میپوشید  که بافت های حساس پا  را تحریک می کنند، ممکن است پاشنه درد ایجادشود، شایع ترین مشکل بر روی پا و مچ پا.

یک پاشنه درد معمولا  با استراحت دادن به پا به اندازه کافی بدون عمل جراحی  بهتر می شود. با این حال، بسیاری از مردم سعی می کنند که علائم اولیه درد پاشنه را نادیده بگیرند و فعالیت هایی را که موجب آن شده است، ادامه دهند. هنگامی که شما همچنان به استفاده از یک پاشنه دردناک ادامه دهید، درد پاشنه تنها بدتر می شود و می تواند تبدیل به یک بیماری مزمن شود که منجر به مشکالت بیشتر شود. جراحی به ندرت ضروری است.

تشخیص

درد پاشنه می تواند علل بسیاری داشته باشد. در صورت بروز پاشنه درد، بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید تا تعیین کنید که چرا و چگونه آنرا درمان  می کنید. به او بگویید دقیقا جایی که درد دارید  کجاست و چه مدت زمان آن را داشته اید.

دکتر شما پاشنه شما  را بررسی خواهد کرد،و به دنبال  حساسیت و تورم خواهد گشت. ممکن است از شما خواسته شود که راه بروید، بر روی یک پا بایستید، ویا  سایر آزمایش های فیزیکی که کمک می کند تا پزشک شما به دقت علت  پاشنه درد  را پیدا نماید انجام دهید.

درمان

شرایطی که باعث ایجاد درد پاشنه می شوند به طور کلی به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: درد زیر پاشنه و درد پشت پاشنه.

درد زیر پاشنه

درد زیر پاشنه میتواند بدلایل زیر باشد:

پا گذاشتن روی سطح سفت:  هنگامی که شما روی یک شیء سخت مانند سنگ یا آسفالت می روید، می توانید بالشتک چربی را در زیر پاشنه خودآسیب بزنید. ممکن است  تغییر رنگ  در پاشنه داشته باشید و یا نداشته باشید. درد به آرامی خودبخود بهبود می یابد.

فاشئیت پلانتار (التهاب پرده کف پا). دویدن با پرش بیش از حد می تواندپرده  اتصال پاشنه استخوانی به سینه پا را ملتهب کند. درد در زیر پاشنه شما قرار دارد و ممکن است در ابتدا خفیف باشد ولی با شروع براه رفتن پس از استراحت  شبانه یا نشستن طولانی ، درد شروع میشود. شما ممکن است نیاز به انجام تمرینات ورزشی خاص، دارو برای کاهش درد و تورم و پوشیدن کفی پاشنه  در کفش خود داشته باشید.
خار پاشنه . هنگامی که فاشئیت پلانتار به مدت طولانی ادامه پیدا می کند، خار پاشنه ممکن است بوجود بیاید. این خار پاشنه در جایی قرار دارد که باند پرده کف پابه استخوان پاشنه شما وصل میشود. دکتر شما ممکن است یک رادیوگرافی را برای دیدن پخار پاشنه، که می تواند در اندازه های مختلف  باشد، درخواست نماید(شکل ۱). درمان معمولا شبیه درمان فاشئیت پلانتار است: استراحت تا زمانی که درد کاهش یابد، انجام تمرینات کششی خاص و پوشیدن  کفی پاشنه .

درد پشت پاشنه

اگر درد پشت پاشنه خود دارید، ممکن است ناحیه ای را که تاندون آشیل را به استخوان پاشنه (ببورسیت پشت پاشنه) متصل  می کند، التهاب داشته باشد. اغلب مردم این بیماری را با دویدن یا ایستادن بیش از حد و یا پوشیدن کفش هایی که  پشت پاشنه را تحت فشار قرار میدهند دریافت می کنند. درد پشت پاشنه ممکن است به آرامی در طول زمان ایجاد شود، باعث  شود که پوست ضخیم شود، قرمز و متورم گردد. شما ممکن است یک برجستگی در پشت پاشنه خود حس نمایید  که حساس است و در لمس گرمتر از نواحی اطراف است(شکل ۲). درد  با شروع فعالیت پس از استراحت، بوجود می آید. اغلب پوشیدن کفش های عادی  ناراحتی  زیادی ایجاد میکند. شما ممکن است به یک رادیو گرافی ساده نیاز داشته باشید تا ببیند که آیا شما یک خار استخوانی در پشت پاشنه استخوان دارید یا خیر.

شکل ۱

شکل ۲

درمان شامل استراحت از فعالیت هایی است که سبب ایجاد درد میشود، انجام برخی تمرینات کششی، استفاده از داروهای  کاهنده درد و پوشیدن کفش های پشت باز (صندل یا نعلین) است.

  • دکتر شما ممکن است از شما بخواهد که از یک کفی  پاشنه  داخل کفش به ضخامت حدود یک سانتی متر استفاده کنید. این کار برای کاهش کشش وارد آمده به تاندون آشیل است(شکل ۳، ۴،۵).
  • غلطاندن پا روی یک توپ(شکل ۶)، یا شیشه نوشابه. این تمرین به بهبود درد کمک مینماید
  • تمرینات کششی تاندون آشیل: تاندون آشیل خود را با  استفاده از یک دستمال ضخیم یا حوله بکشید(شکل ۷). این کار را میتوانید باخم شدن به جلو در مقابل یک دیواردر حالیکه کف پایتان روی زمین قرار دارد و پاشنه پایتان کمی بالاتر از کف پا روی یک پتوی دولا قرار گرفته است بکشید .
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای درد و تورم استفاده کنید. این دراوها شامل موبیک، ایبوپروفن، دیکلوفناک و غیره است.
  • برای کاهش التهاب، یخ را در پشت پاشنه قرار دهید. از تماس مستقیم یخ با پوست خودداری نمایید.

    شکل ۳

    شکل ۴

    شکل ۵

    شکل ۶

    شکل ۷

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *