خشکی مفصل شانه

خار پاشنه( پاشنه درد)
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
کمر درد در کودکان
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

مقدمه

خشکی شانه (شانه ی یخ زده)، همچنین به نام کپسولیت چسبنده، باعث درد و سفتی در شانه می شود. با گذشت زمان، حرکت شانه بسیار سخت می شود.

پس از یک دوره بدتر شدن علائم، شانه ی یخ زده تمایل به بهبود پیدا می کند، اگر چه بهبود کامل ممکن است تا ۳ سال طول بکشد. فیزیوتراپی با تمرکز بر افزایش دامنه حرکات شانه، توصیه اولیه برای شانه ی یخ زده است.

شانه ی یخ زده اغلب در افراد بین ۴۰ تا ۶۰ ساله  دیده میشود و در زنان بیشتر از مردان رخ می دهد. علاوه بر این، افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به شانه ی یخ زده قرار دارند.

شکل ۱

آناتومی

شانه شما یک مفصل توپ و کاسه است که از سه استخوان تشکیل شده است: استخوان بازو (humerus)، تیغه شانه (scapula) و ترقوه (clavicle).

سر استخوان بازو در یک حفره کم عمق در تیغه شانه قرار می گیرد. بافت همبند قوی، به نام کپسول شانه، مفصل را احاطه کرده است و به ثابت نگهداشتن سر استخوان بازو در حفره شانه کمک میکند.

برای کمک به حرکت آسانتر شانه، مایع روان کننده synovial کپسول شانه و مفصل را روان می کند.

 

توصیف

در شانه ی یخ زده، کپسول شانه ضخیم تر شده و سخت و تنگ می شود. نوارهای ضخیم بافت لیفی(فیبروز) – که چسبندگی نامیده می شوند – توسعه می یابند. در بسیاری از موارد، مایع سینوویال کمتری در مفصل  موجود است(شکل ۱).

علامت مشخصه این بیماری درد شدید و عدم توانایی حرکت شانه چه به تنهایی یا با کمک شخص دیگر میباشد. این بیماری در سه مرحله توسعه می یابد:

مرحله ۱:شروع به  خشک شدن
در مرحله “انجماد”، شما به آرامی درد بیشتر و بیشتری خواهید داشت. همانطور که درد بدتر می شود، شانه محدوده حرکت خود را از دست می دهد. معمولا انجماد از ۶ هفته تا ۹ ماه طول می کشد.

مرحله ۲: شانه خشک شده
علائم دردناک ممکن است در این مرحله بهبود یابند، اما سفتی باقی می ماند. در طول ۴ تا ۶ ماه از مرحله منجمد، فعالیت های روزانه ممکن است بسیار دشوار باشد.

مرحله ۳ : بهبود خشک شدن شانه
حرکت شانه به آرامی در مراحل “بهبود” بهتر می شود. بازگشت کامل به حالت عادی یا نزدیک به حالت عادی و حرکت معمولا از ۶ ماه تا ۲ سال طول می کشد.

 

علت

علل شانه ی یخ زده به طور کامل درک نمی شود. هیچ ارتباطی روشنی بین این بیماری و شغل وجود ندارد. چند عامل ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری برای شانه ی یخ زده قرار دهد.

دیابت. شانه ی یخ زده در افراد مبتلا به دیابت بسیار بیشتر اتفاق می افتد. دلیل این امر معلوم نیست. علاوه بر این، بیماران مبتلا به دیابت با شانه ی یخ زده تمایل بیشتری نسبت به سفتی طولانی مدت دارند قبل از اینکه به مرحله “بهبود” برسد.

بیماری های دیگر. بعضی از مشکلات پزشکی اضافی مرتبط با شانه ی یخ زده شامل کم کاری تیروئید، پرکاری تیروئید، بیماری پارکینسون و بیماری قلبی است.

عدم تحرک. شانه ی منجمد می تواند بعد از اینکه یک شانه به دلیل جراحی، شکستگی یا سایر آسیب ها به مدت زمان نسبتا طولانی بی حرکت بماند، پیشرفت می کند. اگر بیماران شانه های خود را به زودی پس از آسیب یا جراحی حرکت دهند، از ابتلا به شانه ی یخ زده جلوگیری کرده اند.

 

علائم

درد شانه ی یخ زده معمولا خسته کننده یا با حالت تیر کشیدن همراه است. این درد معمولا در اوایل بیماری و زمانی که دست خود را حرکت می دهید.  بدتر است. درد معمولا در ناحیه بیرونی شانه و گاهی قسمت بالایی بازو  حس می شود.

 

معاینه دکتر

معاینه جسمی
پس از بحث در مورد علائم و تاریخ پزشکی خود، دکتر شانه خود را بررسی خواهد کرد.

دکتر شما شانه شما را به دقت در همه جهات حرکت می دهد تا ببینید که حرکت محدود است و آیا درد با حرکت رخ دهد یا خیر. محدودیت حرکت شانه میتواند از نوع فعال یا غیر فعال باشد. نوع فعال زمانی است که خود بیمار نتواند مفصل  خود را به اندازه طبیعی حرکت دهد. این حالت میتواند بدلیل خشکی مفصل یا بدلیل ضعف  عضلات باشد. نوع غیر فعال وقتی است که نه خود بیمار و نه فرد دیگری نمیتواند مفصل را حرکت دهد. این حالت وفتی است که خشکی یا عیب مکانیکی در مفصل باشد. افراد دارای شانه ی منجمد دارای محدودیتی از حرکت هر دو فعالانه و غیر فعال هستند.

تست تصویربرداری

سایر آزمایش هایی که ممکن است به پزشک شما کمک کنند دیگر علل سفتی و درد را رد می کنند عبارتند از:

رادیوگرافی ساده: ساختارهای چگال مانند استخوان، به وضوح در اشعه ایکس نشان داده می شوند. اشعه ایکس ممکن است مشکلات دیگر شانه شما را نشان دهد، مانند آرتروز.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) و سونوگرافی. این مطالعات می تواند تصاویر بهتر از بافت نرم را ایجاد کند. نیازی به انجام تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) و سونوگرافی برای تشخیص شانه ی یخ زده نداریم، اما  این بررسی ها ممکن است به شناسایی مشکلات دیگر شانه خود، از قبیل یک کاف روتاتور پاره شده کمک کند.

 

درمان

شانه منجمد به طور کلی در طول زمان بهبود می یابد، هرچند ممکن است تا ۳ سال طول بکشد. تمرکز درمان این است که کنترل درد و بازگرداندن حرکت و قدرت را از طریق درمان فیزیکی.

درمان غیر جراحی

اکثر افراد مبتلا به شانه ی منجمد با درمان های نسبتا ساده برای کنترل درد و بازگرداندن حرکت بهبود می یابند.

  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی. داروهایی مانند آسپرین و ایبوپروفن باعث کاهش درد و تورم می شوند.
  • تزریق استروئید کورتیزون یک دارو ضد التهابی قوی است که به طور مستقیم به مفصل شانه شما تزریق می شود.
  • اتساع شانه با تزریق مایع(Hydrodilatation ): اگر علائم شما با سایر روشهای غیر جراحی تسکین پیدا کند، پزشک ممکن است این روش را توصیه کند. این روش شامل تزریق حجم زیادی مایع استریل به داخل مفصل شانه به منظور گسترش کپسول مفصل شانه است. Hydrodilatation  میتواند توسط یک رادیولوژیست انجام  شود که از تصویربرداری برای هدایت قرار دادن مایع استفاده می کند.

فیزیوتراپی تمرینات خاص کمک می کند تا حرکت را بازگردانند. این ممکن است تحت نظارت یک درمانگر فیزیکی یا از طریق یک برنامه خانگی انجام شود. درمان شامل کشش و یا طیف وسیعی از تمرینات حرکتی برای شانه است. گاهی اوقات حرارت برای کمک به شانه کردن قبل از کشش استفاده می شود. در زیر نمونه هایی از برخی از تمرین هایی است که ممکن است توصیه شود.

  • چرخش خارجی – کشش غیر فعال در داخل یک کم درب بایستسد و آرنج آسیب دیده خود را به ۹۰ درجه خم  کنید تا به کم درب برسید. دست خود را در جای خود قرار دهید و بدن خود را بچرخانید همانطور که در تصویر نشان داده شده است. ۳۰ ثانیه نگه دارید آرام باش و تکرار کن(شکل ۲).
  • بردن بازو به جلو – موقعیت طاق باز با پاهای دراز کرده روی زمین. بازوی خود را بطرف بالای سر ببرید بتا زمانی که احساس می کنید کشش ملایم است. برای شروع ۱۵ ثانیه نگه دارید و به آرامی پایین بروید تا موقعیت شروع شود. آرام باش و تکرار کن(شکل ۳).
  • کشش حرکتی متقاطع. به آرامی یک دست را در سرتاسر قفسه سینه خود بکشید، تا جایی که ممکن باشد بدون درد. ۳۰ ثانیه نگه دارید آرام باش و تکرار کن(شکل ۴).

    شکل ۲

    شکل ۳

    شکل ۴

درمان جراحی

اگر علائم شما با درمان و روش های محافظه کارانه دیگر تسکین یابد، شما و دکتر شما ممکن است در مورد جراحی بحث کنند. مهم است که با پزشکتان درباره پتانسیل بهبودی خود با درمان های ساده و خطرات جراحی تماس بگیرید.

جراحی شانه منجمد معمولا در مرحله “مرحله ۲: م” خشک شده” ارائه می شود. هدف جراحی این است که کشش و رها کردن کپسول مفصل سفت شده را آزاد کند. شایع ترین روش ها شامل دستکاری در بیهوشی و آرتروسکوپی شانه است.

دستکاری بیهوشی در طول این روش، شما بیهوش میشوید. پزشکتان شانه شما را به حرکت می اندازد که باعث می شود که کپسول و بافت های سفت کشیده یا پاره شود. این باعث می شود که  مفصل سفت  شده نرم شود و دامنه حرکت را افزایش دهد.

آرتروسکوپی شانه در این روش، دکتر شما را از طریق قسمتهای تنگی کپسول مفصلی برش می دهد. این کار با استفاده از ابزارهای اندازه مداد انجام می شود که از طریق برش های کوچک در اطراف شانه شما قرار دارد.

در بسیاری از موارد، دستکاری و آرتروسکوپی در ترکیب برای به دست آوردن حداکثر نتایج استفاده می شود. اکثر بیماران نتایج خوبی با این روش ها دارند.

بهبود. پس از جراحی، فیزیوتراپی لازم است تا حرکتی که با جراحی به دست می آید حفظ شود. زمان بازیابی از ۶ هفته تا ۳ ماه متغیر است. گرچه این یک روند آهسته است، تعهد شما به درمان مهم ترین عامل در بازگشت به تمام فعالیت هایی است که شما از آن لذت می برید.

نتایج بلند مدت پس از جراحی به طور کلی خوب است، در حالی که اکثر بیماران دارای درد کم یا بدون درد و دامنه حرکتی پیشرفته هستند. در بعضی موارد، حتی بعد از چند سال، حرکت به طور کامل ادامه نمی یابد و برخی از سختی ها باقی می مانند. بیماران دیابتی اغلب برخی از موارد سفتی شانه بعد از جراحی دارند.

اگرچه غیر معمول، شانه ی یخ زده می تواند دوباره تکرار شود، به خصوص اگر عامل دیگری مانند دیابت همچنان وجود داشته باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *