کمر درد در کودکان

خشکی مفصل شانه
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸
PRP یا پلاسمای غنی شده با پلاکت
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

کمر درد در کودکان مانند کمر درد در بزرگسالان نیست. در مقایسه با یک بزرگسال، یک کودک مبتلا به کمر درد بیشتر احتمال دارد که اختلال اساسی جدی داشته باشد. این حالت به خصوص اگر کودک ۴ ساله یا جوانتر باشد، یا اگر کودک در هر سنی دارای کمر درد همراه با عوامل زیر باشد صادق است:

  • تب و یا کاهش وزن

  • ضعف یا بی حسی

  • مشکل در راه رفتن

  • درد که در یک یا هر دو پا منتشر شود

  • مشکلات روده یا مثانه

  • دردی که مانع خواب کودک شود

علل جدی تر کمر درد نیاز به شناسایی و درمان زودهنگام دارند در غیر اینصورت ممکن است بدتر شوند. اگر کودک مبتلا به کمر درد بیش از چندین روز درد داشته باشد یا درد به تدریج تشدید شود، باید به دکتر مراجعه کند.

 

معاینه دکتر

پزشک شما در مورد چگونگی ایجاد این مشکل پرسش خواهد کرد و سپس یک معاینه فیزیکی انجام خواهد داد.

تاریخچه پزشکی

پزشک شما سوالاتی کلی درباره سلامت عمومی کودک شما و سوالات خاصی در مورد درد او خواهد پرسید. سوالات و معاینات فیزیکی به پزشک شما اجازه می دهد تعیین کند که چه مواردی مسئولیت کمر درد کودک شما را بر عهده دارند.

پزشک شما می خواهد بداند چه زمانی درد شروع شده، آیا با آسیب و یا فعالیت خاصی در ارتباط است یا خیر، و آیا  درد بهبود یافته و یا بدتر شده است. او از شما خواهد پرسید چه عواملی باعث بدتر شدن و بهتر شدن درد میگردد. این مهم است که دکتر شما دقیقا بداند که کجا درد احساس می شود، چقدر شدید است و چقدر با مدرسه و فعالیت های کودک تداخل می کند. اگر درد به یک پا منتقل شود، این می تواند به معنای فشار بر روی یک عصب باشد.

معاینه جسمی

در طول معاینه فیزیکی، پزشک با دقت عضلات، استخوان ها و اعصاب کودک را بررسی می کند. پزشک شما در حال بررسی موارد زیر خواهد بود:

  • ستون فقرات. پزشک شما هر مهره را لمس می کند و تغییر شکل در ستون فقرات و تحرک ستون فقرات را بررسی می کند. گردی افزایش یافته پشت (هنگام مشاهده از طرفین) یا یک انحنا به یک سمت (هنگام مشاهده از پشت) می تواند مهم باشد. دکتر شما وضعیت و نحوه قدم زدن را بررسی می کند، توانایی خم شدن روی انگشتان ،  خم شدن به سمت راست و چپ، راه رفتن روی انگشتان پا یا راه رفتن روی پاشنه ها  را بررسی میکند. دشواری حرکت ممکن است نشان دهد که مفاصل ستون فقرات مشکل دارد.

  • اعصاب پشت. مشکلات با دیسک های بین مهره ای می تواند فشار روی اعصاب را که از ستون فقرات خارج می شود، ایجاد کند، بنابراین دکتر شما آزمایش های خاصی را برای آن انجام خواهد داد. هنگامی که کودک شما طوری دراز کشیده که صورتش رو به بالا است، پزشک شما پاها را  بالا می برد (آزمایش راست بالا بردن پا) و  پاهای کودک شما را زمانیکه صورتش رو به پایین است، بالا می برد.  (آزمون راست بالا بردن پا بصورت معکوس). تست رفلکس ها و احساس در پاها به همین دلیل انجام می شود.

  • عضلات. عضلات پشت و پاها تست می شوند. سفتی عضلات پشت یا عضلات همسترینگ در پشت ران نشان می دهد که کودک شما تلاش می کند تا خود را از حرکات و موقعیت هایی که ممکن است دردناک باشد محافظت کند. حساسیت عضلات نشان دهنده آسیب عضلانی، مانند کشیدگی عضله است.

  • تعادل، انعطاف پذیری، هماهنگی و قدرت عضلانی. آزمایش های دیگر ممکن است انجام شود تا پزشک مطمئن شود که درد پشت بخشی از یک مشکل بزرگتر نیست.

تست تصویربرداری

پزشک ممکن است از یک یا چند ابزار تشخیصی تصویربرداری برای دیدن داخل بدن استفاده کند.

رادیوگرافی ساده. اشعه ایکس ستون فقرات استخوان ها را نشان می دهد و ممکن است شکستگی، جابجایی یا مشکلات دیگر درون استخوان ها را نیز نشان دهد.

اسکن استخوان. این آزمایش شامل تزریق یک ماده به یک رگ و سپس استفاده از یک دوربین مخصوص برای دیدن جایی که آن را جذب می کند، می باشد. این می تواند التهاب، عفونت ها، تومور ها و شکستگی ها را دقیقا مشخص کند. از آنجایی که آناتومی ستون فقرات بسیار پیچیده است و از آنجا که این فرآیندهای بیماری همیشه روی اشعه ایکس قابل مشاهده نیستند، اسکن استخوان می تواند بسیار مفید باشد.

سی تی اسکن. این یک تکنیک اشعه ایکس کامپیوتری است که یک تصویر سه بعدی را فراهم می کند و اجازه می دهد تا پزشک شما چیزهایی که در اشعه X دو بعدی قابل مشاهده نیست را ببینید. این به خصوص در ستون فقرات برای درک آناتومی پیچیده آن مفید است.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI). این تکنیک بسیار ارزشمند است زیرا بافت غیر از استخوان را نشان می دهد. این می تواند مورد استفاده قرار گیرد برای دیدن نخاع، ریشه های عصبی، دیسک ها، و یا دیگر بافت های نرم که می تواند در درد پشت بسیار مهم باشد.

توموگرافی انتشار پوزیترون (PET). این تست میتواند با تهیه یک تصویر سه بعدی از فرایندهای عملکردی در بدن یک ضمیمه مناسب باشد.

تست های آزمایشگاهی

آزمایش های خون، از جمله شمارش تعداد کل سلول های خون (CBC)، میزان رسوب اریتروسیت (ESR) و پروتئین واکنشی C می تواند تحت تاثیر التهاب یا عفونت باشد.

دلایل شایع کمر درد در کودکان

کشیدگی عضلانی و عدم تعادل

کشیدگی اسکلتی عضلانی اغلب مسئول درد پشت کودکان و نوجوانان است. این نوع درد معمولا به استراحت، داروهای ضد التهابی و برنامه تمرینی پاسخ می دهد.

بسیاری از نوجوانان ممکن است دچار کمر درد پایدار باشند. این اغلب به عضلات سفت همسترینگ و عضلات ضعیف شکم مرتبط است. به نظر می رسد این کودکان با برنامه فیزیوتراپی که بر کشیدگی همسترینگ و تقویت عضلات شکمی تأکید دارد بهبود می یابند.

گوژ پشتی

در نوجوانان گوژ پشتی،  (هنگام مشاهده از طرفین) – که  Scheuermann’s kyphosis نیز نامیده می شود – یک علت شایع درد در وسط پشت (ستون فقرات قفسه سینه) می باشد. باریکتر شدن قسمت جلوی مهرها نسبت به قسمت پشتی آنها  باعث گوژ پشتی  می شوند. قسمت منحنی پشت ممکن است درد بگیرد و درد با فعالیت بدتر شود.

شکستگی بر اثر استرس ستون فقرات

اسپوندیلولیز یا شکستگی استرس ممکن است باعث درد قسمت پایین پشت در نوجوانان شود. شکستگی های استرس ممکن است در طی رشد نوجوانی شدید شود یا در ورزش هایی اتفاق بیفتد که به طور مکرر چرخش و کشش ستون فقرات دارند مانند ژیمناستیک، غواصی و فوتبال.

درد معمولا خفیف است و ممکن است به باسن و پاها برسد. درد با فعالیت بدتر می شود و با استراحت بهتر میگردد. کودک مبتلا به اسپوندیلولیز ممکن است با قدمهای لنگان راه برود و تنها قادر به برداشتن قدمهای کوتاه باشد.

لغزش مهره ها

یک مهره لغزیده، یا spondylolisthesis،  زمانی رخ می دهد که یک مهره به طرف مهره بعدی که دقیقا در زیر آن قرار گرفته، پیشروی می کند.  این ممکن است گاهی اوقات نشان دهنده پیشرفت یک اسپوندیلولیز باشد. این معمولا در پائین ستون فقرات (اتصال لومبوساکرال) رخ می دهد. در موارد شدید، استخوان مهره، کانال نخاعی را  محدود می کند و  بر روی اعصاب فشار می آورد

عفونت

در کودکان جوان، عفونت در فضای دیسک (دیسکیت) می تواند به درد پشتی منجر شود. دیسکیت معمولا کودکان بین ۱ تا ۵ سال را تحت تاثیر قرار می دهد، گرچه کودکان بزرگتر و نوجوانان نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند.

کودک مبتلا به دیسکیت ممکن است علایم زیر را داشته باشد.

  • دردقسمت پایین پشت یا شکم و سفتی ستون فقرات

  • راه رفتن بصورت لنگان، و یا عدم راه رفتن

  • در هنگام رسیدن به چیزی بر روی زمین، به جای خم شدن از کمر، قوز کند.

تومور

در موارد نادر، تومورها، مانند استئوئید osteoma، می تواند مسئول پشت درد باشد. در صورت رخداد، تومورهای ستون فقرات اغلب در وسط و یا پایین پشت وجود دارند. درد ثابت است و معمولا در طول زمان بدتر می شود. این درد پیشرونده است؛ با فعالیت ارتباطی ندارد و یا در شب نیز اتفاق می افتد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *