صدا دادن مفصل ران(Snapping Hip)

تست ارسال به لینکداین
۲۰ شهریور ۱۳۹۸
دررفتگی مفصل ران
۱۹ آبان ۱۳۹۸

صدا دادن مفصل ران(هیپ)

صدا دادن مفصل ران(هیپ) یکی از شرایطی است که در آن احساس تکان خوردن و یا شنیدن صدا در هیپ هنگامی که راه می روید، از صندلی بلند می شوید، و یا پای خود را در اطراف تکان می دهید، می کنید.

احساس صدا دادن زمانی رخ می دهد که یک عضله یا تاندون (بافت قوی که عضله را به استخوان وصل می کند) روی یک برجستگی استخوانی در هیپ شما حرکت کند.

اگرچه صدا دادن مفصل ران معمولا بدون درد و بی ضرر است، احساس آن می تواند آزار دهنده باشد. در بعضی موارد،تکرار این وضعیت در دراز مدت منجر به آماس می شود. به این وضعیت بورسیت گفته میشود که یک تورم دردناک کیسه های پر از مایع در نزدیکی مفاصل بدن منجمله هیپ می باشد.

 

آناتومی

مفصل هیپ یک مفصل توپ و حفره است که در جاییکه انتهای گرد استخوان ران (فمور) به یک سوکت فنجانی شکل (استابولوم) در حفره لگن وصل شده، قرار گرفته است. استابولوم توسط غضروف فیبری قوی که لابروم نامیده می شود، احاطه می شود که باعث ایجاد مهر و موم محکمی می شود که به ایجاد ثبات در مفصل کمک می کند.

چسبیده به مفصل هیپ رباط هایی هستند که مفصل را احاطه کرده و کنار هم نگه می دارند. روی رباط ها، تاندون هایی هستند که عضلات را در باسن، ران و لگن به استخوان ها متصل می کنند. این عضلات حرکات مفصل هیپ را کنترل می کنند.

کیسه های پر شده با مایع به نام بورسا در نقاط استراتژیکی اطراف مفصل هیپ قرار دارند تا زیر سازی را ایجاد کرده و  به عضلات کمک کنند تا روی استخوان حرکت کنند.

 

شرح بیماری

ضربه محکم و ناگهانی به هیپ در ناحیه های مختلف آن جاییکه تاندون ها و عضلات روی برجستگی های استخوانی  لغزش می کنند، می تواند اتفاق بیفتد.

  • قسمت خارج مفصل ران. شایع ترین دلیل صدا دادن هیپ بدلایل خارج مفصلی است در جایی که که باند iliotibial  از روی قسمتی از استخوان ران که به نام تروکانتر بزرگتر نامیده می شود، عبور می کند.

    هنگامی که مفصل هیپ راست است، باند  iliotibial پشت تروکانتر است. هنگامی که مفصل هیپ خم می شود، باند از روی تروکانتر حرکت می کند بنابراین در  جلوی آن است. باند iliotibial  همواره سقت است، مانند یک باند لاستیکی کششی. از آنجا که تروکانتر کمی به بیرون پیشرفتگی دارد، حرکت باند در عرض آن ایجاد صدای ضربه ای می کند که شما می شنوید.

    در نهایت، ضربه محکم و ناگهانی به مفصل ران از پهلو مانند حالت افتادن روی یکطرف لگن ممکن است منجر به آماس مفصل هیپ  شود. آماس ضخیم شدن و التهاب بورسا، کیسه ای پر از مایع است که اجازه می دهد عضلات به راحتی بر روی استخوان حرکت کنند.

  • قسمت جلوی مفصل ران. تاندون دیگر که می تواند باعث ایجاد یک ضربه محکم و ناگهانی شود، از جلوی ران تا لگن (تاندون رکتوس فموریس) کشیده می شود. تکان تاندون رکتوس فموریس در جلوی مفصل ران احساس می شود. همانطور که شما ران را خم می کنید، تاندون  از روی سر  استخوان ران حرکت می کند و وقتی که شما هیپ را راست می کنید، تاندون به طرف گوشه سر ران حرکت می کند. این حرکت عقب و جلو در طول سر ران موجب احساس صدا دادن  می شود.

    علاوه بر تاندون رکتوس فموریس در جلوی هیپ، تاندون iliopsoas می تواند روی قسمتهای برجسته استخوان در جلوی استخوان حرکت نماید و باعث ایجاد صدای ران شود.

  • پشت مفصل ران. تکان در پشت  هیپ ممکن است شامل تاندون همسترینگ باشد. این تاندون به استخوان محل نشستن متصل می شود، که به نام ischial tuberosity نامیده می شود. وقتی که آن را در سراسر ischial tuberosity حرکت می کند، تاندون ممکن است گیر کند، که باعث ایجاد حس تکان در ناحیه باسن می شود.

  • مشکلات غضروف. لابرومی که کاسه مفصل  لگن را تراز می کند، می تواند پاره شود و موجب احساس صدا دادن شود. غضروف آسیب دیده می تواند شل شده و در مفصل شناور شود و باعث شود که هیپ بگیرد یا “قفل شود”. این نوع ضربه هیپ معمولا باعث درد می شود و ممکن است غیر فعال شود.

 

علت

صدا دادن هیپ اغلب به دلیل کمبود فضا برای عضلات و تاندون های اطراف این مفصل  است. افرادی که در ورزش و فعالیت هایی هستند که نیاز به خم شدن مکرر در لگن دارند، احتمال بیشتری دارند که صدا دادن هیپ را تجربه کنند. رقاصان به ویژه آسیب پذیر هستند.

ورزشکاران جوان نیز احتمال بیشتری دارند که مبتلا به صدا دادن هیپ شوند. این به این دلیل است که کمبود فضاساختار عضلانی لگن در هنگام رشد نوجوانان رایج است.

درمانهای خانگی

اکثر مردم برای صدا دادن هیپ به دکتر مراجعه نمی کنند  مگر اینکه آنها درد داشته باشند. اگرصدا دادن هیپ

شما را ناراحت می کند – اما به اندازه ای که نیاز به مراجعه به دکتر باشد – سعی کنید گزینه های درمان محافظه کارانه زیر را دنبال کنید:

  • سطح فعالیت خود را کاهش دهید و کمپرس سرد را در منطقه آسیب قرار دهید.

  • از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپیرین یا ایبوپروفن برای کاهش ناراحتی استفاده کنید.

  • ورزش و فعالیت های ورزشی خود را تغییر دهید تا از صدا دادن هیپ جلوگیری شود. برای مثال، زمان صرف شده روی یک دوچرخه را کاهش دهید و  برای شنا  کردن تنها با استفاده از بازوهای خود شنا کنید.

اگر پس از انجام این روش های محافظه کارانه هنوز ناراحتی دارید، برای درمان حرفه ای با پزشک خود مشورت کنید.

 

معاینه دکتر

تاریخچه پزشکی و آزمایش بدنی
پزشک شما با تشریح سابقه و علائم پزشکی شما و انجام یک معاینه بدنی، علت دقیق صدا دادن هیپ را تعیین می کند. او ممکن است از شما از جایی که درد می کند ، نوع فعالیت هایی که باعث  ضربه می شود، اینکه آیا می توانید ضربه را شرح دهید یا اینکه آیا شما هیچ آسیبی را به ناحیه لگن تجربه کرده اید، پرسش کند.

همچنین ممکن است از شما خواسته شود که بایستید وهیپ خود را در جهات مختلف بچرخانید تا ضربه مجددا تولید شود. پزشک شما حتی می تواند حرکت تاندون را به هنگام خم شدن یا کشیدن هیپ شما احساس کند.

تست تصویربرداری
رادیوگرافی ساده تصاویری روشن از ساختارهای متراکم مانند استخوان ایجاد می کند. اگرچه عکسهای اشعه ایکس افراد مبتلا به صدا دادن هیپ به طور معمول هیچ چیزی غیر طبیعی را نشان نمی دهد، ممکن است دکتر شما همزمان با سایر آزمایشات، تصویر برداری اشعه ایکس را به منظور جلوگیری از هر گونه مشکل در ارتباط با استخوان یا مفصل، توصیه کند.

درمان

درمان اولیه معمولا شامل  یک دوره استراحت و اصلاح فعالیت ها می شود. پزشک ممکن است بسته به علت

صدا دادن هیپ شما، دیگر گزینه های درمان محافظه کارانه را نیز توصیه کند.

فیزیوتراپی

شکل

پزشک شما ممکن است تمریناتی را برای کشیدن و تقویت عضلات اطراف مفصل هیپ تجویز کند. همچنین ممکن است راهنمایی از یک فیزیوتراپ توصیه شود.

  • کشش باند Iliotibial 

    • کنار یک دیوار برای حمایت بایستید.

    • پایی که نزدیکتر به دیوار است را پشت پای دیگر قرار دهید.

    • مفصل هیپ خود را به طرف دیوار کج کنید تا احساس کششی را در قسمت خارجی کفل داشته باشید. کشش را برای مدت ۳۰ ثانیه ادامه دهید.

    • در طرف مقابل تکرار کنید.

    • ۲ تا ۳ سری با ۴ تکرار در هر طرف انجام دهید.

  • کشش Piriformis (شکل)

    شکل

    • روی پشت خود دراز بکشید درحالیکه زانو های خود را خم کرده اید و پاها در کف زمین قرار گرفته.

    • پای طرف مفصل هیپ آسیب دیده را روی زانوی مخالف قرار دهید و دستها را در پشت ران قفل کنید.

    • ران خود را به سمت خود بکشید تا کشش را در کفل و باسنتان احساس کنید. کشش را برای مدت ۳۰ ثانیه نگه دارید.

    • در طرف مقابل تکرار کنید.

    • ۲ تا ۳ سری با ۴ تکرار در هر طرف انجام دهید.

تزریق کورتیکواستروئید

در صورت بروز آماس هیپ، پزشک ممکن است تزریق کورتیکواستروئید به بورس ملتهب را توصیه کند تا التهاب دردناک را کاهش دهد.

درمان جراحی

شکل

در موارد نادری که مشکل صدا دادن هیپ به درمان محافظه کارانه پاسخ نمی دهد، پزشک شما ممکن است عمل جراحی را توصیه کند. نوع عمل جراحی بستگی به علت ایجاد صدا دادن هیپ دارد.

  • آرتروسکوپی مفصل هیپ. در طول آرتروسکوپی هیپ، جراح شما یک دوربین کوچک، به نام آرتروسکوپ را به داخل مفصل هیپ شما وارد می کند. دوربین بر روی یک صفحه نمایش تلویزیونی تصاویر را نمایش می دهد و جراح شما از این تصاویر برای هدایت ابزارهای کوچک جراحی استفاده می کند. از آنجا که ابزار آرتروسکوپ و جراحی ظربف هستند، جراح می تواند به جای برش های بزرگتر مورد نیاز برای جراحی باز استاندارد، از برش های بسیار کوچک استفاده کند. آرتروسکوپی هیپ در اغلب موارد برای حذف یا تعمیر قطعاتی از یک لابروم پاره شده استفاده می شود.

  • روش باز. ممکن است برای برطرف کردن علت صدا دادن هیپ، یک برش مرسوم جراحی باز (چند سانتیمتر طول) لازم باشد. برش باز میتواند به جراح شما کمک کند تا بهتر ببیند و به مشکل موجود در هیپ دسترسی پیدا کند.

جراح ارتوپد شما با بهترین روش برای پاسخگویی به نیازهای سلامتی ویژه شما با شما بحث خواهد کرد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *