آنژیوسارکوم

علائم تومورهای استخوانی
۲ شهریور ۱۳۹۷
تومور دسموئید ( فیبروماتوز)
۳ شهریور ۱۳۹۷

شکل 1-

تعریف

یک تومور بدخیم بافت نرم است که در آن سلولهای جدار رگها رشد غیر طبیعی میکنند و منجر به تشکیل تومور میشوند. این تومور میتواند از استخوان نیز منشاء بگیرد که در مبحث تومورهای بدخیم استخوان بحث شده است.

یافته های بالینی

این تومور معمولا در سر و گردن و یا در قفسه سینه بوجود میاید. این تومور میتواند در تمام قسمت های بدن دیده شود. معمولا در افراد با سن بالاتر از ۵۰ سال دیده میشود. این تومور معمولا سطحی است و به رنگ قرمز دیده میشود.  ممکن است این تومور با تاول خونی اشتباه شود.معاینه غدد لنفاوی موضعی وقتی ÷زشک به وجود این تومور مشکوک شود ممکن است لازم باشد

شکل ۱- آنژیوسارکوم کف پا که در اثر رشد به بیرون از پوست راه یافته است.

تشخیص

برای تعیین وسعت این تومور انجام ام آر آی توصیه میگردد. همچنین میتوان دست اندازی این تومور به ارگانهای مجاور و تا حدی عضوی که این تومور از آن منشاء گرفته شده است را با ام آر آی تعیین کرد. . انجام بیو÷سی قدم بعدی است. با مشخص شدن ماهیت بدخیم تومور،  انجام رادیو گرافی و یا سی تی اسکن قفسه صدری برای تعیین مهاجرت احتمالی سلولهای این تومور به ریه انجام میشود.

درمان

درمان اصلی آنژیوسارکوم جراحی بمنظور برداشتن کل تومور  است. نوع جراحی بسته یه اندازه و محل تومور ممکن است از بیماری تا بیمار دیگر تفاوت داشته باشد. ممکن است ÷زشک معالج علاوه بر جراحی، شیمی درمانی یا ÷رتودرمانی را هم توصیه نماید. این درمانها ممکن است از برگشت تومور جلوگیری نمایند، و یا به کنترول و درمان مهاجرت سلولهای توموری به مناطق دیگر بدن یاری رسانند. مشخصات کلی تومور تعیین میکند که چه ترکیبی از درمان ها بجز جراحی مورد نیاز است.

1 دیدگاه

  1. What’s Going down i’m new to this, I stumbled upon this I’ve found It positively
    helpful and it has helped me out loads. I’m hoping to
    contribute & help other users like its helped me.
    Great job.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *