بیماری اردهایم چستر

لیپوسارکوم
۵ شهریور ۱۳۹۷
لیومیوسارکوم
۶ شهریور ۱۳۹۷

شکل 1.

تعریف

یک بیماری در گیر کننده استخوان و ارگانهای دیگر بدن است که با زیاد شدن سلولهای هیستیوسیت(نوعی سلول دفاعی بدن در برابر تهاجم میکروب ها) در بدن مشخص میگردد.

یافته های بالینی

این بیماری تقریبا همیشه استخوان ها را درگیر میکند. مشخصه این بیماری درگیر ی استخوانهای بزرگ اندام ها در دوطرف بدن بطور قرینه است( مانند هر دو  استخوان ران یا هر دو ساق). درگیری استخوانی در این بیماری بیشتر بصورت متراکم تر شدن رسوبات کلسیم در استخوان مبتلا است و خوردگی استخوان معمولا دیده نمیشود(شکل ۱) . این بیماری در سن بالاتر از ۴۰ سالگی شایع است. شایعترین علامت بیماران درد است که در حدود نیمی از بیماران دیده میشود. نیمی دیگر از بیماران با وجود دیده شدن علائم بیماری در رادیوگرافی استخوان ها، درد ندارند. دیابت بیمزه( کاهش ترشح هورمون ضد ادرار)، علائم عصبی، و علائم عمومی مثل ضعف و خستکی نیز در این بیماری شایع است. دلیل دیابت بیمزه درگیری استخوانهای جمجمه و دلیل علائم عصبی نیز درگیری استخوانهای نزدیک اعصاب است که باعث تحت فشار قرار گرفتن اعصاب میشود.

شکل ۱٫

درمان

این بیماری پیشرونده است اما خوشبختانه  در بیشتر موارد سرعت پیشرفت آن آهسته است. درمان این بیماری در حال حاضر تنظیم سیستم ایمنی بدن (ایمونوتراپی) بوسیله اینترفرون آلفا است. با این درمان احتمال زنده ماندن بیمار بهبود یافته است و به حدود ۷۰% در مدت ۵ سال پس از شروع درمان رسیده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *