پارگی تاندون پاتلا

PRP یا پلاسمای غنی شده با پلاکت
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
کشیدگی عضلات ران
۸ خرداد ۱۳۹۸

مقدمه

تاندون ها قوی ترین تارهای فیبری هستند که عضلات را به استخوان وصل می کنند. تاندون پاتلا با کمک عضلات جلوی ران شما ساق پایتان را راست میکند.

پارگی های کوچک تاندون می تواند راه رفتن و شرکت در سایر فعالیت های روزمره را دشوار کند. پارگی بزرگ تاندون پاتلا یک آسیب ناتوان کننده است. این آسیب  معمولا نیاز به جراحی و فیزیوتراپی دارد تا بتوان عملکرد کامل زانو را به دست آورد.

آناتومی

تاندون پاتلا استخوان کشکک  (پاتلا) را به بالای ساق (تیبیا) متصل می کند. این در واقع یک رباط است که به دو استخوان مختلف، پاتلا و تیبیا متصل می شود.

پانلا به وسیله تاندون چهارسر ران به عضلات چهار سر ران متصل می شود. کار مشترک، عضلات چهارسر، تاندون چهار سر و تاندون پاتلا صاف کردن زانو است.

شرح بیماری

پارگی تاندون پاتلا می تواند جزئی یا کامل باشد.

پارگی های جزئی:  بسیاری از پارگی ها به طور کامل عملکرد تاندون را مختل نمی کند. این شبیه به ریش ریش شدن یک طناب است که با وجود پارگی هنوز توانایی حمل بار را دارد.

پارگی کامل : پارگی کامل تاندون را به دو قطعه تقسیم  می کند(شکل۱).

شکل ۱

هنگامی که تاندون پاتلا در اثر صدمه به طور کامل پاره می شود، تاندون از استخوان کشکک جدا می شود. بدون این اتصال، شما نمیتوانید زانوی خود را راست کنید.

تاندون پاتلا اغلب در جایی که آن را به استخوان کشکک وصل می کند پاره میشود و یک قطعه استخوان می تواند همراه با تاندون کنده شود. هنگامی که یک پارگی ناشی از یک وضعیت پزشکی مانند تاندونیت (التهاب تاندون) ایجاد می شود، پارگی معمولا در وسط تاندون رخ می دهد.

علت

صدمه

نیروی بسیار قوی لازم است که تاندون پاتلا را پاره کنید.

سقوط: ضربه مستقیم به جلوی زانو ناشی از سقوط یا عامل دیگر، علت شایع پارگی است. بریدگی پوست اغلب با این نوع آسیب همراه است.

پریدن:  تاندون پاتلا معمولا هنگامیکه زانو خم است و کف پا روی زمین قرار می گیرد ، مانند هنگام فرودآمدن از پرش  پاره  مشود .

ضعف تاندون

تاندون ضعیف شده پاتلا بیشتر احتمال دارد که پاره شود. چندین چیز می تواند منجر به ضعف تاندون شود.

تاندونیت پاتلا:  التهاب تاندون پاتلا، که تاندونیت پاتلا نامیده میشود، تاندون را تضعیف می کند. این ممکن است باعث پارگیهای کوچک شود.

تاندونیت پاتلا در افراد شرکت کننده در  فعالیت هایی که نیاز به دویدن یا پریدن دارند بیشتر دیده میشود. در حالی که در دونده ها  رایج تر است، گاهی اوقات به عنوان “زانوی ورزشکاران پرشی ” نامیده می شود.

تزریق کورتیکواستروئید برای درمان تاندونیت پاتلا با افزایش ضعف تاندون و افزایش احتمال پارگی تاندون ارتباط دارد. از این تزریق ها معمولا در داخل یا اطراف تاندون پاتلا اجتناب می شود.

بیماری مزمن:  تاندون های ضعیف نیز می توانند ناشی از بیماری هایی باشند که باعث کاهش خونرسانی می شوند. بیماری های مزمن که ممکن است تاندون را تضعیف کنند عبارتند از:

  • نارسایی مزمن کلیه
  • هایپر بتالپیپروتئینمی
  • آرتریت روماتوئید
  • لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE)
  • دیابت
  • عفونت
  • بیماری متابولیک

استفاده از استروئید ها:  استفاده از داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها و استروئیدهای آنابولیک با افزایش ضعف عضلات و تاندون ارتباط دارد.

عمل جراحی

جراحی قبلی در اطراف تاندون، مانند تعویض مفصل زانو یا بازسازی رباط صلیبی قدامی، ممکن است شما را در معرض خطر ابتلا به پارگی قرار دهد.

نشانه ها

هنگامی که  تاندون پاتلا پاره میشود، اغلب یک احساس پاره شدن یا کنده شدن وجود دارد. پس از آن معمولا درد و تورم بوجود می آید و شما ممکن است قادر به صاف کردن زانوی خود نباشید. علائم اضافی عبارتند از:

  • یک فرورفتگی در اندام در پایین کشکک زانو در محل پارگی تاندون پاتلا.
  • کبودی
  • احساس درد در لمس ناحیه پاره شده
  • گرفتگی
  • کشکک زانو  ممکن است به سمت بالا حرکت کند، زیرا دیگر به استخوان ساق شما متصل نیست
  • سختی در راه رفتن به علت لرزش زانو یا خالی کردن زانو

معاینه  توسط دکتر

تاریخچه پزشکی و آزمایش فیزیکی

شکل ۲

پزشک شما درباره سلامت عمومی و علائمی که در حال تجربه آن هستید صحبت خواهد کرد. او همچنین درباره سابقه پزشکی شما از شما سوال خواهد کرد. سوالاتی که ممکن است پرسیده شود عبارتند از:

آیا آسیب قبلی در ناحیه زانو دارید؟
آیا تاندونیت پاتلا را دارید؟
آیا شما بیماریی دارید که ممکن است شما را به  آسیب تاندون پاتلا سوق دهد؟
آیا در زانویتان عمل جراحی کرده اید، مانند جایگزینی کامل مفصل زانو و بازسازی رباط صلیبی قدامی؟
پس از بحث در مورد علائم و تاریخچه پزشکی شما، دکتر شما یک معاینه کامل زانو را انجام خواهد داد. برای تعیین دقیق دلیل علائم شما، پزشک آزمایش می کند که آیا می توانید زانوی خود را صاف کنید یا خیر. در حالی که این بخش از معاینه می تواند دردناک باشد، مهم است که یک پاره تاندون پاتلا را شناسایی کنیم(شکل ۲).

تست تصویربرداری

برای تأیید تشخیص، پزشک ممکن است برخی از تست های تصویربرداری مانند عکسبرداری با اشعه ایکس یا تتصویر برداری رزونانس مغناطیسی (MRI) را سفارش دهد.

اشعه ایکس هنگامیکه تاندون پاتلا پاره میشود، کشکک به بالا حرکت می کند. ااین حالت در یک رادیوگرافی نیمرخ از زانو بوضوح دیده میشود(شکل ۳).

شکل ۳

شکل ۴

MRI این اسکن تصاویر بهتر از بافت نرم مانند تاندون پاتلا را ایجاد می کند. MRI می تواند مقدار تاندون پاره شده و محل پارگی را نشان دهد(شکل۴). گاهی اوقات، MRI لازم است که یک آسیب متفاوتی داشته باشد که دارای نشانه های مشابه است.

درمان

در هنگام برنامه ریزی درمان، پزشک چندین مورد را در نظر خواهد گرفت، از جمله:

نوع و اندازه پارگی
سطح فعالیت شما
سن شما

درمان غیر جراحی

پارگی های جزئی و جزئی، به درمان های غیر جراحی پاسخ می دهند.

بیحرکت کردن : پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که یکی از بریس های بیحرکت کننده زانو را بپوشید. این بریس زانو شما را برای کمک به بهبودی صاف نگه می دارد. شما به احتمال زیاد نیاز به عصا برای کمک به راه رفتن و جلوگیری از وزن گذاری کامل روی زانوی مبتلا  دارید. شما می توانید انتظار داشته باشید که مدت بیحرکتی در برس برای ۳ تا ۶ هفته باشد.

فیزیوتراپی هنگامی که درد و تورم اولیه برطرف شود، درمان فیزیوتراپی می تواند آغاز شود. تمرینات خاص می تواند قدرت و دامنه حرکت را بازگرداند.

در حالی که پای شما در بریس قرار دارد، پزشک ممکن است تمرینات لازم را برای تقویت عضلات چهارسر ران توصیه کند. اغلب موارد صاف بالا آوردن پا توصیه میگردد. با گذشت زمان، پزشک قفل بریس را باز میکند تا به زانوی شما اجازه بازیابی حرکاتش را بتدریج بدهد.. این امر به شما اجازه می دهد که حرکت آزادا بهتری داشته باشید. در صورت پیشرفت بهبودی تمرینهای تقویتی بیشتری تجویز خواهد شد.

درمان جراحی

اکثر افراد نیاز به عمل جراحی برای بازگرداندن عملکرد زانو دارند. جراحی تاندون پاره شده را به کشکک زانو  وصل می کند.

افرادی که نیاز به عمل جراحی دارند چنانچه این عمل بزودی پس از آسیب انجام شودف نتیجه بهتری خواهند گرفت. بیماران عزیز باید توجه داشته باشند که البته این عمل  جراحی اورژانس نیست.  جراحی زودرس ممکن است تاندون را از جمع شدن به موقعیت کوتاه تر جلوگیری کند.

ماندن در بیمارستان: گرچه جراحی تاندون گاهی اوقات به صورت سرپایی انجام می شود، اکثر افراد حداقل یک شب پس از این عمل در بیمارستان بستری می شوند. این مسئله، بستگی به نیازهای پزشکی شما خواهد داشت.

عمل جراحی ممکن است با بی حسی موضعی (ستون فقرات) انجام شود یا با یک بیهوشی عمومی که شما را به خواب می برد.

روش جراحی. برای ترمیم تاندون، ابتدا نخ های جراحی از داخل تاندون عبور داده میشود، سپس از داخل تونل هایی که در داخل استخوان کشکک ایجاد شده است این نخ ها عبور داده میشوند. در نهایت در بالای استخوان کشکک نخ ها به هم گره زده میشوند. در طی این روش جراح  نیز اطمینان حاصل خواهد کرد که موقعیت کشکک دقیقا مشابه با زانو ی سالم شما است.

شکل۵

تکنیک جدید پیشرفت اخیر در ترمیم تاندون پاتلا، استفاده از لنگرهای نخی(آنکور) است. جراحان تاندون را به استخوان با استفاده از ایمپلنت های فلزی کوچک (به نام anchors suture) متصل می کنند. استفاده از این لنگرها بدین معنی است که نیازی به ایجاد تونل در استخوان کشکک نیست. این یک تکنیک جدید است، بنابراین اطلاعات هنوز در مورد اثربخشی آن جمع آوری نشده است. بیشتر تحقیقات ارتوپدی در تعمیر تاندون های پاتلا شامل تعمیر مستقیم با نخ جراحی و ایجاد تونل در استخوان کشکک است.

ملاحظات : برای محافظت بیشتر از ترمیم جراحی تاندون، برخی از جراحان از سیم، بخیه یا کابل برای کمک به نگه داشتن کشکک در موقعیت مناسب استفاده می کنند. اگر جراح شما این کار را انجام دهد، ممکن است سیمها یا کابلها در یک عمل جراحی برنامه ریزی شده بعدا حذف شوند. گاهی اوقات، جراحان این تصمیم را برای حفاظت اضافی در طول جراحی می گیرند. این وقتی است که آنها می بینند که تاندون آسیب بیشتری نسبت به انتظارشان را نشان می دهد یا پارگی گسترده تر است.

اگر تاندون شما قبل از جراحی بیش از حد کوتاه شده باشد، اتصال مجدد آن به کشکک ممکن است مشکل باشد. جراح شما ممکن است نیاز به اضافه کردن پیوند تاندون برای اضافه شدن طول تاندون داشته باشد تا اینکه بتوان تاندون کوتاه شده را به کشکک متصل کرد . این گاهی اوقات با استفاده از بافت اهدا شده (آلوگرافت) ممکن است.

اگر بیش از یک ماه از زمان آسیب گذشته باشد تاندون پاره شده اغلب کوتاه می شود. آسیب جدی ناشی از ضربه و یا بیماری های زمینه ای نیز می تواند تاندون را کوتاه کنند.

عوارض جانبی:  شایع ترین عوارض بهبود تاندون پاتلا عبارتند از ضعف و از دست دادن حرکت. گاهی اوقات پارگی دوباره اتفاق می افتند و تاندون ترمیمی می تواند از کشکک جدا شود. علاوه بر این، موقعیت کشکک شما ممکن است بعد از این روش تغییر کند و با بهترین نوع جراحی به موقعیت اول بر نگردد. البته معمولا این وضعیت مشکل زیادی ایجاد نمیکند.

همانند هر جراحی، سایر عوارض احتمالی شامل عفونت، باز شدن زخم، لخته شدن خون یا عوارض بیهوشی است.

توانبخشی. پس از جراحی، شما باید نوعی از مدیریت درد، از جمله یخ و داروها را داشته باشید. تقریبا دو هفته پس از جراحی، نخ یا اسکیت پوست شما در دفتر جراح برداشته خواهد شد.

به احتمال زیاد، پس از جراحی یک بریس یا یک گچ بلند برای شما تجویز میشود تا از تاندون ترمیم شده محافظت  شود(شکل ۶).

شکل ۶

ممکن است به شما اجازه داده شود تا وزن خود را بر روی پای  عمل شده خود با استفاده از brace و عصا (یا واکر) قرار دهید. برای شروع، جراح شما ممکن است توصیه به  وزن گذاری در حد لمس پا بنماید. پس از ۲ تا ۴ هفته، پای عمل شده شما میتواند حدود ۵۰٪ وزن بدن شما را تحمل نماید . بعد از ۴ تا ۶ هفته، پا بایستی بتواند وزن بدن شما را کنترل کند.

با گذشت زمان، پزشک یا متخصص شما بریس یا گچ شما را باز خواهد کرد. این امر به شما اجازه می دهد که حرکت آزاد بهتری داشته باشید. تمرینات تقویتی نیز به برنامه توانبخشی شما افزوده خواهد شد.

در برخی موارد پروتکل “حرکت فوری زانو” تجویز می شود. این یک رویکرد تهاجمی است و برای همه بیماران مناسب نیست. اکثر جراحان بعد از عمل جراحی بیحرکتی را در اوایل دروان پس از عمل حفظ می کنند.

جدول زمان دقیق برای فیزیوتراپی و نوع تمرینات تجویز شده برای شما فردی خواهد بود. برنامه توانبخشی شما بر اساس نوع پارگی تاندون شما، نوع جراحی، وضعیت پزشکی شما و نیازهای شما خواهد بود.

بازیابی کامل حدود ۶ ماه طول می کشد بسیاری از بیماران گزارش کرده اند که ۱۲ ماه قبل از رسیدن به تمام اهدافشان نیاز دارند.

عواقب

اکثر افراد قادر به بازگشت به اشغال و فعالیت های قبلی خود را پس از بهبودی از پارگی تاندون پاتلا هستند . بسیاری از بیماران میگویند که تا مدتی خشکی زانو پس از عمل جراحی داشته اند . در نهایت دامنه حرکت زانو در بیشتر بیماران به اندازه طرف سالم میرسد.

اگر شما یک ورزشکار هستید، جراحتان به احتمال زیاد می خواهد قبل از رفتن به ورزش  تناسب اندام، و قدرت عضلاتتان را تست کند. جراح شما توانایی پای شما را با استفاده از برخی از آزمایشات عملکرد زانو بررسی می کند (مثل جهش روی یک پا). هدف این است که قدرت پای شما پس از درمان به حداقل ۸۵-۹۰٪ طرف سالم برسد تا اجازه شرکت در فعالیت های رقابتی ورزشی را  داشته باشید. علاوه بر قدرت پا، جراح شما پاستقامت شما، تعادل شما ، و وجود یا عدم وجود تورم در اندام شما را ارزیابی می کند .

تصمیم گیری در مورد بازگشت شما به ورزش رقابتی بوسیله جراح شما  با شما بسیار با دقت در میان گزاشته خواهد شد.

 

به اوج – به بالا – به سمت قله
پیدا کردن یک ارتوپدیست
رسانه های مرتبط
بهبود

تمرینات توانبخشی زانو
تمرینات توانبخشی زانو

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *