شکستگی تنه استخوان ران (استخوان ران شکسته)

شکستگی هیپ
۲۳ آبان ۱۳۹۸
شکستگی استابولار
۳ آذر ۱۳۹۸

ش

ـعریف

استخوان ران طولانی ترین و قویترین استخوان بدن است. از آنجا که استخوان ران بسیار قوی است، معمولاً برای شکستن آن نیرو ی زیادی لازم است. به عنوان مثال برخورد وسایل نقلیه موتوری عامل شماره یک شکستگی استخوان ران است.

به قسمت طولانی و راست استخوان ران، تنه استخوان ران گفته می شود. هنگامی که در  طول این استخوان شکستگی وجود داشته باشد، به آن شکستگی تنه استخوان ران گفته می شود. این نوع پای شکسته تقریباً همیشه برای بهبودی به عمل جراحی نیاز دارد.

 

انواع شکستگی تنه  استخوان ران

شکستگی های استخوان ران بسته به نیرویی که باعث شکستگی می شود، بسیار متفاوت اند. قطعات استخوان ممکن است به صورت مرتب (شکستگی پایدار) یا خارج از تراز (شکستگی جابجا شده) قرار بگیرند. ممکن است پوست اطراف شکستگی دست نخورده باشد (شکستگی بسته) یا استخوان ممکن است پوست را سوراخ کند (شکستگی باز).

پزشکان با استفاده از سیستم های طبقه بندی هر یک از شکستگی ها را توصیف می کنند. شکستگی استخوان بسته به موارد زیر طبقه بندی می شود:

  • محل شکستگی (محور استخوان ران به سه قسمت تقسیم می شود: دیستال ، میانه ، پروگزیمال)

  • الگوی شکستگی (به عنوان مثال استخوان می تواند در جهات مختلف از جمله از پهنا، طول و یا وسط شکسته شود)

  • وجود یا عدم وجود پاره شدن پوست و عضله بالای استخوان در اثر سانحه

شایع ترین انواع شکستگی محور استخوان ران شامل موارد زیر است:

شکستگی عرضی. در این نوع شکستگی، شکستگی یک خط افقی مستقیم در میان تنه  استخوان راناست .

شکستگی مورب. این نوع شکستگی دارای خط زاویه دار در میان تنه  است.

شکستگی مارپیچ. خط شکستگی تنه استخوان را مانند نوارهای آب نبات چوبی محاصره می کند. نیروی پیچش به استخوان ران باعث این نوع شکستگی می شود.

شکستگی خرد شده. در این نوع شکستگی، استخوان به سه یا قطعات بیشتر شکسته شده است. در بیشتر موارد، تعداد قطعات استخوانی با میزان نیرو لازم برای شکستن استخوان مطابقت دارد.

شکستگی باز. اگر استخوان به گونه ای شکسته شود که قطعات استخوانی از پوست بیرون بزنند یا زخم به استخوان شکسته وارد شود، به آن شکستگی باز یا مرکب گفته می شود. شکستگی های باز اغلب آسیب های بیشتری به عضلات اطراف، تاندون ها و رباط ها وارد می کند. آنها برای عوارض – به ویژه عفونت ها – خطر بیشتری دارند و به مدت  زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارند.

 

علت

شکستگی تنه  استخوان ران در جوانان غالباً ناشی از نوعی برخوردبا انرژی بالا است. شایعترین علت شکستگی تنه استخوان ران، تصادف با وسیله نقلیه موتوری یا موتورسیکلت است. برخورد با اتومبیل هنگام پیاده روی یکی دیگر از دلایل متداول است، همچنانکه سقوط از ارتفاعات و زخم های ناشی از گلوله می توانند علل این شکستگی باشند.

یک حادثه با نیروی کمتری مانند افتادن ناگهانی از وضعیت ایستاده، ممکن است باعث شکستگی تنه استخوان ران در یک فرد مسن که دارای استخوان های ضعیف تری است، شود.

 

علائم

شکستگی تنه استخوان ران معمولاً باعث درد فوری و شدید می شود. شما قادر نخواهید بود وزن خود را روی پای مصدوم بگذارید و ممکن است پای آسیب دیده  تغییر شکل یابد و کوتاهتر از پای دیگر به نظر برسد.

 

معاینه دکتر

تاریخچه پزشکی و معاینه فیزیکی

مهم است که پزشکتان از چگونگی صدمه زدن به پایتان اطلاع داشته باشد. به عنوان مثال، اگر تصادف رانندگی داشتید، به پزشک شما کمک می کند که بفهمد با چه سرعتی می رفتید، آیا راننده یا رهگذر بودید، آیا کمربند ایمنی خود را پوشیده بودید، و آیا ایربگها باز نشده بوده. این اطلاعات در مورد چگونگی صدمه دیدگی و اینکه ممکن است در جایی دیگر آسیب دیده باشید، به پزشک کمک کند.

همچنین برای پزشک مهم است که از شرایط دیگر سلامتی شما مانند فشار خون بالا، دیابت، آسم یا آلرژی مطلع شود. پزشک همچنین از شما سؤال می کند که آیا از دخانیات استفاده می کنید یا داروهایی را  برای بیماریهای دیگر مصرف می کنید.

بعد از بحث در مورد آسیب و تاریخ پزشکی، پزشک معاینه دقیق انجام می دهد. او وضعیت کلی شما را ارزیابی می کند و سپس روی پایتان تمرکز می کند. پزشک شما به دنبال:

  • تغییر شکل ظاهری ران / پا (زاویه غیرمعمول، پیچ خوردگی یا کوتاه شدن پا)

  • شکاف در پوست

  • کبودی

  • تکه های استخوانی که ممکن است به پوست فشار بیاورد

  • حس و حرکت انگشتان پا

پس از معاینه دقیق بصری، پزشک امتداد ران و پا را به دنبال ناهنجاری ها و بررسی میزان سفتی پوست و ماهیچه های اطراف ران بررسی خواهد کرد. او همچنین ضربان قلب را بررسی می کند. اگر بیدار باشید، پزشک شما برای احساس و حرکت در پا تست خواهد گرفت.

تست های تصویربرداری

آزمایشات تصویربرداری اطلاعات بیشتری را در مورد آسیب دیدگی به پزشک شما ارائه می دهد.

شکل. شکستگی ران از نمای رخ

شکل . شکستگی ران از نمای نیمرخ.

اشعه ایکس. متداول ترین روش ارزیابی شکستگی با اشعه ایکس است که تصاویر واضحی از استخوان ارائه می دهد. پرتوهای ایکس می تواند نشان دهد که آیا استخوان دست نخورده است یا شکسته است. آنها همچنین می توانند نوع شکستگی و محل قرارگیری آن در استخوان ران را نشان دهند.

اسکن توموگرافی کامپیوتری(سی تی اسکن) .(CT) اگر پزشک شما پس از بررسی اشعه X شما هنوز به اطلاعات بیشتری نیاز دارد، ممکن است یک سی تی اسکن سفارش دهد. سی تی اسکن تصویر مقطعی از اندام شما را نشان می دهد. این می تواند در مورد شدت شکستگی اطلاعات ارزشمندی را به پزشک شما ارائه دهد. به عنوان مثال، بعضی اوقات خطوط شکستگی در پرتوی ایکس بسیار نازک بوده و به سختی قابل مشاهده است. سی تی اسکن می تواند به پزشک شما کمک کند واضح تر خطوط را مشاهده کند.

 

درمان

درمان غیر جراحی

بیشتر شکستگی های محور استخوان ران، برای بهبودی به عمل جراحی نیاز دارد. برای شکستگی تنه استخوان ران درمان بدون جراحی غیر معمول است. بچه های خیلی جوان بعضی اوقات با گچ گیری درمان می شوند. برای اطلاعات بیشتر در مورد آن، به شکستگی های استخوان ران در کودکان مراجعه کنید.

درمان جراحی

زمان عمل. بیشتر شکستگی های استخوان ران در ۲۴ تا ۴۸ ساعت جراحی می شوند. در بعضی مواقع، جراحی شکستگی تا زمان تثبیت سایر آسیب های تهدید کننده زندگی یا شرایط پزشکی ناپایدار به تأخیر می افتد. برای کاهش خطر ابتلا به عفونت، شکستگی های باز به محض ورود به بیمارستان با آنتی بیوتیک ها درمان می شوند. در حین عمل، زخم باز، بافت ها و استخوان تمیز می شود. این شکستگی ها ممکن است به چندین بار شستشو در اتاق عمل در روزهای بعدی نیاز داشته باشند.

برای زمان بین مراقبت های اولیه اورژانس و عمل جراحی، پزشک ممکن است پایتان را یا در یک اسپلینت بلند یا کشش قرار دهد. این کار برای ثابت  نگه داشتن استخوانهای شکسته شما تا حد ممکن و نگه داشتن طول پا است.

کشش اسکلتی یک سیستم قرقره ای از وزنه و تعادل است که قطعات شکسته استخوان را در کنار هم نگه می دارد. این سیستم پای شما را صاف نگه می دارد و اغلب به تسکین درد کمک می کند.

فیکساتور خارجی. در این نوع عمل، پین های فلزی یا پیچ ها در استخوان بالا و پایین محل شکستگی قرار می گیرند. پین ها و پیچ ها به یک میله خارج از پوست وصل می شوند. این وسیله یک قاب تثبیت کننده است که استخوان ها را در موقعیت مناسب نگه می دارد.

فیکساتور خارجی معمولاً یک درمان موقتی برای شکستگی استخوان ران است. از آنجا که به راحتی مورد استفاده قرار می گیرند، فیکساتورهای خارجی اغلب وقتی بیمار صدمه های متعدد دیده است و هنوز آماده جراحی طولانی تر برای رفع شکستگی نیست، استفاده می شوند. یک تثبیت کننده خارجی تا زمانی که بیمار به اندازه کافی سالم برای عمل جراحی نهایی باشد، ثبات موقت و خوبی ایجاد می کند. در بعضی موارد، یک فیکساتور خارجی تا زمانی که استخوان ران کاملاً بهبود یابد، باقی می ماند، اما این معمول نیست.

میله داخل کانال استخوان. در حال حاضر، روشی که بیشتر جراحان برای درمان شکستگی تنه استخوان ران استفاده می کنند، میله داخل کانال استخواناست. در طی این روش، یک میله فلزی با طراحی خاص وارد کانال استخوان ران می شود. میله از شکستگی عبور می کند تا آن را در موقعیت مناسب قرار دهد.

میله داخل کانال استخوان را می توان در کانال مفصل ران یا زانو وارد کرد. پیچ ها در بالا و زیر شکستگی قرار می گیرند تا در حالی که استخوان بهبود می یابد، پا را در تراز صحیح نگه دارند.

میله داخل کانال استخوان معمولاً از تیتانیوم ساخته می شوند. آنها در طول و قطرهای متنوعی قرار می گیرند تا مناسب بیشتر استخوان های ران باشند.

پیچ و پلاک. در طی این عمل ابتدا قطعات استخوانی در تراز طبیعی قرار می گیرند (احیا می شوند). آنها با پیچ و صفحات فلزی متصل به سطح بیرونی استخوان به هم متصل نگه داشته می شوند.

پیچ و پلاک ها معمولاً هنگامی مورد استفاده قرار می گیرند که استفاده از میخ های داخل عضلانی امکان پذیر نباشد، مانند شکستگی هایی که به مفاصل هیپ یا زانو گسترش می یابد.

 

بهبود

بیشتر شکستگی های تنه استخوان ران، ۳ تا ۶ ماه طول می کشد تا کاملاً بهبود یابد. بعضی از آنها حتی بیشتر طول می کشد، به خصوص اگر شکستگی باز باشد یا در چندین قطعه شکسته شده باشد یا اگر بیمار از دخانیات استفاده می کند.

مدیریت درد

درد بعد از جراحت یا جراحی بخشی طبیعی از روند بهبود است. پزشک و پرستاران شما برای کاهش درد شما کار می کنند، این می تواند به شما در بهبودی سریعتر کمک کند.

داروها معمولاً برای تسکین کوتاه مدت درد پس از جراحی یا آسیب دیدگی تجویز می شوند. انواع مختلفی از داروها برای کمک به کاهش درد در دسترس هستند. اینها شامل استامینوفن، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) ، گاباپنتین، شل کننده های عضلانی، مواد افیونی و داروهای موضعی درد است. پزشک شما ممکن است از ترکیبی از این داروها برای بهبود درد و همچنین به حداقل رساندن نیاز به مواد افیونی استفاده کند. برخی از داروهای ضد درد ممکن است عوارض جانبی داشته باشند که می تواند بر توانایی شما در انجام سایر فعالیتها تأثیر بگذارد. پزشک در مورد عوارض داروهای درد شما با شما صحبت خواهد کرد.

آگاه باشید که اگرچه مواد افیونی پس از عمل یا جراحت به تسکین درد کمک می کند، اما مواد مخدر هستند و می توانند اعتیاد آور باشند. وابستگی به مواد افیونی و مصرف بیش از حد آن در ایران و ایالات متحده به یک مسئله مهم بهداشت عمومی تبدیل شده است. استفاده از مواد افیونی فقط طبق دستور پزشک مجاز است. به محض بهبود درد، مصرف مواد افیونی را متوقف کنید. اگر درد شما در طی چند روز از شروع درمان بهبود پیدا نکرد، با پزشک خود مشورت کنید.

تحمل وزن

بسیاری از پزشکان حرکت پا را به صورت زودهنگام در دوره بهبودی تشویق می کنند. رعایت دستورالعمل های پزشک برای قرار دادن وزن روی پای مصدوم خود بسیار مهم است تا از بروز مشکلات جلوگیری کنید.

در بعضی موارد، پزشکان به بیماران این امکان را می دهند که بلافاصله بعد از عمل وزن خود را تا حد امکان بر روی پا قرار دهند. با این وجود، ممکن است نتوانید وزن کامل را روی پای خود بگذارید تا اینکه شکستگی شروع به بهبودی کند. حتماً دستورالعمل پزشک خود را با دقت رعایت کنید.

هنگامی که شروع به راه رفتن می کنید، احتمالاً برای پشتیبانی از عصا یا واکر استفاده خواهید کرد.

فیزیوتراپی

از آنجا که به احتمال زیاد قدرت عضلانی در ناحیه آسیب دیده را از دست خواهید داد ، تمرینات در طی فرایند بهبودی اهمیت دارند. فیزیوتراپی به بازیابی قدرت طبیعی عضله، حرکت مفصل و انعطاف پذیری کمک خواهد کرد. همچنین می تواند به شما در مدیریت درد پس از عمل کمک کند.

در حالی که هنوز در بیمارستان هستید، یک فیزیوتراپ به احتمال زیاد تمرینات خاص را به شما آموزش می دهد. درمانگر همچنین به شما در یادگیری نحوه استفاده از عصا یا واکر کمک می کند.

 

عوارض

عوارض ناشی از شکستگی محور استخوان ران

شکستگی تنه استخوان ران می تواند باعث آسیب و عوارض بعدی شود.

  • انتهای استخوانهای شکسته اغلب تیز است و می تواند رگ های خونی یا اعصاب را قطع یا پاره کند، اگرچه این بسیار نادر است.

  • ممکن است سندرم کمپارتمان Acute compartment ایجاد شود. این یک وضعیت دردناک است که وقتی فشار ایجاد شده در عضلات به سطح خطرناک می رسد. این فشار می تواند جریان خون را کاهش دهد، که مانع از رسیدن مواد مغذی و اکسیژن به سلول های عصبی و عضلانی می شود. مگر اینکه فشار به سرعت با انجام جراحی شکافتن ران کاهش یابد، در غیر اینصورت ممکن است ناتوانی دائمی ایجاد شود. این یک فوریت جراحی است. در طی ایت روش، جراح شما برای برطرف کردن فشار، برش هایی را در پوست شما و پوشش عضلات ایجاد می کند.

  • شکستگی های باز استخوان را در معرض محیط بیرون قرار می دهند. حتی با تمیز کردن خوب استخوان و عضله، استخوان ممکن است آلوده شود. بیماران عزیز باید توجه داشته باشند که امکان عفونی شدن مزمن استخوان در ذات شکستگی باز نهفته است و علیرغم کلیه درمان های جراحی ارتوپدی، امکان آن کاهش می یابد اما به صفر نمیرسد. درمان عفونت استخوان دشوار است و اغلب به جراحی های متعدد و آنتی بیوتیک های طولانی مدت نیاز دارد.

  • گاهی اوقات، در اثر شکستگی محور استخوان ران، رباط های اطراف زانو آسیب می بینند. اگر بعد از عمل درد زانو دارید، به پزشک خود بگویید.

عوارض ناشی از جراحی

علاوه بر خطرات جراحی به طور کلی، مانند از دست رفتن خون یا مشکلات مربوط به بیهوشی، عوارض جراحی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • عفونت

  • آسیب به اعصاب و رگ های خونی

  • لخته شدن خون

  • آمبولی چربی (مغز استخوان وارد جریان خون می شود و می تواند به ریه ها سفر کند ؛ این مورد همچنین ممکن است از خود شکستگی بدون عمل جراحی اتفاق بیفتد)

  • همترازی بد یا عدم توانایی در قرار دادن صحیح قطعات استخوان شکسته بدلیل ماهیت شکستگی.

  • دیر جوش خوردن یا جوش نخوردن استخوان شکسته (زمانیکه بهبودی شکستگی از حد معمول آهسته تر است یا اصلا بهبود نمی یابد)

  • تحریک وسیله فلزی داخل بدن (گاهی اوقات انتهای میخ یا پیچ باعث تحریک عضلات و تاندونهای پوشاننده می شود)

  • درد مزمن بویژه در زمستان ها( این حالت میتواند از خود شکستگی و بدون جراحی اتفاق بیفتد).

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *