فاشئیت ندولار (Nodular fascitis)

ملوروستوزیس (Melorheostosis)
۴ بهمن ۱۳۹۷
بیوپسی (نمونه برداری) از تومورهای استخوانی و عضلانی
۱۱ بهمن ۱۳۹۷

تعریف

 فاشئیت ندولار یک ضایعه خوش خیم شایع واکنشی( تومور نیست) میباشد که معمولا در اندام فوقانی افراد جوان دیده میشود. شایعترین ضایعه لیفی(فیبروز) در بافت نرم است

یافته های بالینی

فاشئیت ندولار بیشتر در سن ۱۵ تا ۴۰ سالگی دیده میشود. مردان و زنان بیک نسبت مبتلا میشوند.  بیشتر در سطح شکمی ساعد، قفسه سینه و سر و گردن دیده میشود . نیمی از موارد در اندام فوقانی دیده میشود. ممکن است  با نسبت مساوی بدون درد و یا دردناک باشد. این ضایه بسرعت و در طی یک تا دو هفته بزرگ میشود و به سایز معمول خود که یک تا سه سانتی متر است میرسد.

یافته های رادیوگرافیک

 رادیوگرافی ساده معمولا نرمال است.

فاشئیت ندولار در ام آر آی بصورت یک ضایعه غیر یکنواخت دون دون( ندوله) دیده میشود. گسترش این ضایعه در طول سطوح فاشیایی ممکن است با ام آر آی دیده شود. این ضایعه اکثرا سطحی است، اما با این وجود ممکن است در داخل عضلات دیده شود که در اینصورت سیگنال آن در ام آر آی با سیگنال عصله اطراف کاملا متفاوت است و حدود آن به راحتی از عضله اطراف مشخص میگردد(شکل ).

درمان

درمان  فاشئیت ندولار جراحی است. جراحی معمولا بدو منظور انجام میشود: برای برطرف شدن درد بیمار در مواردیکه فاشئیت ندولار دردناک است. برای اطمینان از اینکه بیمار یک ضایعه بدخیم نداشته باشد، که در مورد اخیر اقدام به جراحی جنبه تشخیصی و درمانی دارد. شیمی درمانی یا پرتو درمانی در درمان این ضایعه بی اثر و غیر ضروری هستند.

سرانجام بیماری

پس از جراحی عود  فاشئیت ندولار کمتر از یک درصد است. در صورت عود بهتر است لامهای آسیب شناسی بیمار یکبار دیگر مرور شوند. فاشئیت ندولار به جای دیگری از بدن گسترش(متاستاز) نمی یابد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *