شکستگی آتیپیک (غیر طبیعی) استخوان ران

بیماری پاژه استخوان
۱۳ اسفند ۱۳۹۷
ملانوما(ملانوم بدخیم)
۱۶ اسفند ۱۳۹۷

تعریف

شکستگی آتی پیک(غیرطبیعی) استخوان  فمور (ران) از  عوارضی ناشی از استفاده طولانی مدت بیسفسفونات ها(داروهای تجویز شده برای پیشگیری پوکی استخوان مانند اوستئوفوس)  است. کاهش میزان باز سازی استخوان در اثر مصرف بیس فسفوناتها ممکن است منجر به  تاخیر در روند بهبودی استخوان شود و این واقعیت نه تنها استخوان را در معرض شکستگی با ضربه خفیف و حتی بطور خودبخود قرار میدهد، بلکه جوش خوردن شکستگی را مدتها به تعویق میاندازد

بیسفسفوناتها  برای  پوکی استخوان داروی مرحله اول هستند. استفاده از آنها می تواند تراکم مواد معدنی استخوان را افزایش دهد و به طور موثر از شکستگی های مرتبط با پوکی استخوان( مثل شکستگی های مچ دست، وناحیه لگن  و یا قوز شدن در افراد پیر) جلوگیری کند با این حال، بیسفسفونات ممکن است سبب بروز انواع خاصی از عوارض جانبی شوند. این عوارض شامل نکروز(سیاه شدن) استخوان فک و شکستگی غیر طبیعی  فمور میباشند. شکستگی آتی پیک فمور   با مصرف بیس فسفونات های برای مدت  طولانی مرتبط است.

علائم بالینی

قبل از شکستگی کامل، دوره ای از درد توسط بیمار گزارش میشود. بیمارانی که از بیس فسفونات ها استفاده می کنند باید در مورد ظهور علائم که ممکن است نشان دهنده شکستگی آتیپیک فمورال باشد، هوشیار باشند. پزشکان متخصص روماتولوژی و ارتوپدها که بیش از دیگر پزشکان اوستئوفوس برای بیماران تجویز میکنند باید در مورد ظهور درد در کشاله ران یا ران به بیماران هشدار دهند و در هنگام بروز این علائم از بیماران رادیوگرافی بعمل آورند.

علائم بالینی شامل یک  درد ران،  با ضربه خفیف و حتی بدون ضربه و برخی از ویژگی های رادیوگرافی است.

یافته های رادیوگرافیک

خصوصیات رادیوگرافی شکستگی آتیپیک به صورت شکستگی مایل و عرضی با ضخیم شدن قشر(کورتکس)  خارجی و ایجاد برجستگی خاری در قشر داخلی در محل شکستگی است که معمولا در ثلث فوقانی استخوان ران دیده میشود(شکل ۱).

در مراحل زودرس تر ممکن است ضخیم شدگی قشر خارجی استخوان و برجستگی خاری در قشر داخلی استخوان قبل از ایجاد شکستگی دیده شود. همچنین این تغییرات معمولا دو طرفه است و میتواند در ران طرف مقابل شکستگی که هنوز   نشکسته است دیده شود(شکل۲)

شکل ۱-

شکل ۲-

درمان

بیماران با شکستگی ناقص می توانند به صورت محافظه کارانه درمان شوند و یا می توانند بطور پیشگیرانه عمل جراحی شوند. انتخاب شیوه درمان در مرحله قبل از شکستگی به تشخیص پزشک معالج ارتوپدی است. . برای بیماران مبتلا به شکستگی های آتیپیک یا در مرحله قبل از شکستگی، باید بیسفسونات ها متوقف شوند و مکمل کافی از کلسیم و ویتامین D شروع شود. در بعضی موارد، استفاده از هورمون پاراتیروئید (PTH) یا سایر عوامل  استخوان ساز نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

برای درمان شکستگی آتیپیک فمور درمان جراحی باید انجام شود. میله داخل مغط استخوان روش ارجح جراحی در بیشتر بیمارستانها است، هر چند مزیت آن بر روش های دیگر بطور فاحشی بیشتر نیست(شکل۳)

شکل ۳-

سرنوشت بیماران

علیرغم اطلاعاتی که در دسترس است، پیش آگهی این شکستگی ها هنوز ضعیف است و در حدود ۴۴٪ بیماران در برخی ازبیمارستان ها به بیش از یک عمل جراحی برای درمان این شکستگی ها نیاز دارند. این شکستگی ها پس از عمل( یا عمل های ) جراحی به یک تا ۵ سال زمان برای جوش خوردن نیاز دارند.

مقالات  موجود نشان می دهد که بسیاری از بیماران جوان و میانسال مبتلا به پوکی استخوان بدون عوامل خطر نیازی به درمان با بیس فسفوناتها ندارند و ممکن است عاقلانه باشد که صبر کنند تا مطالعات  دقیق تر در دسترس باشند. با این حال، در بیماران سالمند مبتلا به پوکی استخوان ، مزایای استفاده از بیس فسفوناتها بر اساس شواهد موجود بالا است. همه این بیماران باید به درستی ارزیابی و درمان شوند. یک دوره درمان ۵ ساله ایمن است، اما بیمار باید توصیه شود که اگر درد در ران و یا ناحیه کشاله ران ظاهر شود، مجددا بررسی شوند. ضمنا مصرف بیس فسفوناتها بمدت بیشتر از ۵ سال در افراد مسن نیز توصیه نمیگردد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *