مورتون نوروما (Morton’s neuroma)

نوروبلاستوما
۲۸ فروردین ۱۳۹۸
بیماری اسلیپ یا لغزش اپیفیز سر فمور(SCFE)
۳۱ فروردین ۱۳۹۸

مقدمه

اگر گاهی اوقات احساس می کنید که “بر روی سنگ مرمر راه می روید” و درد مداومی در سینه پا دارید، ممکن است به بیماری مورتون نوروما(Morton’s neuroma) مبتلا باشید. نوروما (Neuroma) یک تومور خوش خیم عصب است. مورتون نوروما  در واقع یک تومور نیست، بلکه ضخیم شدن بافت احاطه کننده عصب  انگشتی  است که انگشتان پا را عصب دهی می کند.

تعریف

مورتون نوروما  در جایی که عصب از زیر رباط متصل کننده استخوان های انگشتان پا (metatarsals) در جلو پا عبور می کند رخ می دهد. این بیماری اغلب بین انگشتان سوم و چهارم، معمولا در پاسخ به تحریک، تروما و یا فشار بیش از حد ایجاد می شود(شکل ۱).

بروز مورتون نوروما در زنان ۸ تا ۱۰ برابر بیشتر از مردان است.

علائم

  • به طور معمول، نشانه های بیرونی مانند یک توده وجود ندارد، زیرا مورتون نوروما واقعا تومور نیست.

  • درد سوزاننده در سینه  پا که ممکن است به انگشتان هم برسد. درد به طور کلی با فعالیت یا پوشیدن کفش تشدید می شود. درد شبانه نادر است.

  • ممکن است بی حسی و یا احساس ناخوشایند در انگشتان پا وجود داشته باشد.

دوچرخه سواران ممکن است درد را در حین اینکه پا را برای استارت فشار می دهند احساس کنند. کفش های پاشنه بلند که پا را در موقعیت مشابه فشار استارت زدن قرار می دهد، می تواند وضعیت را  تشدید کنند. کفش های تنگ و باریک نیز با فشردن استخوان های انگشتان پا به هم که باعث فشار روی  عصب کف پا میشود این وضعیت را تشدید می کنند.

تشخیص

در طول معاینه، پزشک شما به جستجوی توده قابل لمس یا “کلیک” بین استخوانها ی انگشتان پا خواهد بود( شکل). او در فضای بین استخوانهای انگشتان پا فشار ایجاد می کند تا درد را تکرار کند . ضمنا پزشک معالج در جستجوی میخچه یا شواهدی از شکستگی استرس( به مبحث شکستگی استرس در همین سایت مراجعه شود) در استخوانها که ممکن است باعث درد شود، می باشد. آزمونهای محدوده حرکت احتمال آرتروز یا التهاب مفصلی را رد خواهند کرد. لازم است از اشعه X برای بررسی احتمال وجود شکستگی استرس یا آرتریت مفاصلی انگشتان پا  استفاده شود.

 

شکل ۱

شکل ۲

شکل ۳

شکل ۴

درمان

درمان های اولیه غیر جراحی و نسبتا ساده هستند. آنها می توانند یک یا چند درمان زیر را شامل شوند:

  • تغییرات در کفش. کفش پاشنه بلند یا کفش های تنگ را فراموش کنید، کفش های پهن تر با پاشنه های کوتاهتر و نرمتر بپوشید. این باعث می شود که استخوان هااز هم فاصله بگیرند و ممکن است فشار را از روی عصب بردارد و  به پا برای بهبودی زمان بدهد.

  • کفی های طبی(Orthoses). پدها و کفی های های سفارشی کفش نیز کمک می کند تا تحریک را با بلند کردن و جدا کردن استخوان ها و کاهش فشار بر عصب کاهش دهند(شکل ۳).

  • تزریق. یک یا چند تزریق یک داروی کورتیکواستروئید می تواند تورم و التهاب عصب را کاهش دهد.

مطالعات متعدد نشان داده است که ترکیبی از کفشهای راحت تر و مسطح تر، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، کفی های رایج پا و تزریق کورتیزون، بیش از ۸۰ درصد افراد مبتلا به مرتون نوروما را تسکین می دهد. اگر درمان محافظه کارانه علائم شما را تسکین ندهد، جراح ارتوپد شما ممکن است در مورد گزینه های جراحی با شما صحبت کند. جراحی می تواند بخش کوچکی از عصب را برداشته یا بافت اطراف عصب را آزاد کند و به طور کلی شامل یک دوره بهبودی کوتاه است(شکل ۴).

 

2 دیدگاه

  1. I know this web page provides quality dependent articles
    or reviews and extra information, is there any other site which gives these information in quality?

  2. What’s up every one, here every person is sharing such know-how, thus it’s good to read this blog, and I used to pay
    a quick visit this website daily.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *